Wat houdt voorschot stookkosten boven op je service kosten in bij een koophuis?

Ik sta op het punt om te tekenen voor een huis, maar nu lees ik in het contract:

Service kosten per maand 97,- waarin niet inbegrepen de voorschot op stookkosten.
Ik snap niet zo goed wat ze hier mee bedoelen.
Want naar mijn idee betaal je bij een koophuis je eigen stookkosten en niet met alle eigenaren.
Weet iemand wat hier mee bedoelt wordt? De extra stook kosten zullen komen op 38 euro p.m.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K

Antwoorden (3)

Dit hangt heel erg af hoe je huis verwarmd wordt.
Heb je een eigen CV ketel, betaal je inderdaad zelf voor de stookkosten (=gasverbruik).
Maar ook in een koopwoning of -appartement kan je stadsverwarming hebben. Dan heb je dus gezamenlijk een verwarmingssysteem waar jij de deel aan moet bijdrage.
Het lijkt er in jouw geval dus op dat er een gezamenlijke verwarmingsmethode wordt gebruikt in jouw nieuwe huis.
Dan betaal je de stookkosten bijv. aan de VVE.
Utrecht
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Op mijn eigen afgesloten zolder zit een CV-ketel, bij de woningsite waar het huis te koop stond bij de CV-ketel : Eigendom.
Maar nu is natuurlijk de vraag, is de ketel mijn eigendom of eigendom van de VVE?
Maar stel het is stadsverwarming dan is 38 euro wel heel erg laag toch?
Utrecht
11 jaar geleden
Als er staat eigendom betekent dat jouw eigendom.
38 euro voor stadsverwarming zou best kunnen. Volgens mij betaal ik zelf nu ongeveer 100euro voor gas & elektriciteit. Dus voor alleen verwarming zou 40-50/maand best kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je wel een eigen CV-ketel op zolder hebt, zou eigenlijk moeten betekenen dat je een eigen verwarmingssysteem hebt. Of is het misschien alleen een warmwatervoorziening (geiser?). Of misschien is het zo dat het voorschot stookkosten de verwarming van de algemene ruimten betreft, als die er tenminste zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stadsverwarming houd niet in dat dit centraal in een wooncomplex geregeld is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er voor een complex centrale stadsverwarming is. Wat wel kan, is dat je blokverwarming hebt dat op 1 punt in het complex binnenkomt en gasgestookt is.
Ik werk bij een energiebedrijf.
Ik vermoed dat je een appartement hebt. Energiekosten betaal je normaal gesproken inderdaad altij zelf.

Een 'voorschot stookkosten' kan ik me alleen voorstellen, als niet ieder huis een aparte cv-ketel heeft maar er sprake is van een centrale verwarmingsinstallatie voor alle appartementen. Als dat zo is, weet ik niet hoe men het gasverbruik vaststelt, want als men eenvoudig het totale verbruik deelt door het aantal appartementen, worden de 'zuinige stokers' de dupe van de niet zuinige. Ideaal lijkt het me niet.

Het heet een 'voorschot' omdat pas na een jaar het definitieve verbruik van de verwarmingsinstallatie kan worden vastgesteld, in de afrekening. Is er te veel betaald, dan krijg je nog wat terug, zo niet, dan moet je nog wat bijbetalen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het individuele gebruik (stookkosten) wordt normaliter vastgesteld bijvoorbeeld met behulp van op de radiatoren geplaatste metertjes. Schijnt behoorlijk precies te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad: Of met zogenaamde doorstroommeters, die meten hoeveel warm water er door de leidingen stroomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken dit systeem niet. Ik heb zelf stadsverwarming met radiatoren. Per radiator kun je dit instellen of centraal als een installateur dit verandert heeft.
Ik betaal meer stasverwarming per maand dan electra. SV is nl niet zo goedkoop. Het is meer 60/40 verdeling (SV/electra)
Stookkosten houd is de kosten hoe je je huis verwarmd. Dit kan op gas zijn of electra of stadsverwarming.
Nu kan het zijn dat je blokverwarming hebt. Dan worden de gezamelijke kosten verdeeld over alle eigenaar. Je hebt 1 punt waar dit geregeld en verdeeld wordt. Eigenlijk moet je dat niet willen want je betaalt ook mee aan niet-energie-zuinige bewoners, maar je hebt dan geen keus.
Dit kan door gas gebeuren of stadsverwarming.
Je kan per woning ook een eigen aansluiting hebben (wat het gros van Nederland heeft). Dit kan op gas of stadsverwarming zijn. Dus niet wat Utrecht zegt. Ik heb namelijk ook zelf stadsverwarming en gelukkig onafhankelijk van mijn buren.
Elekrisch verwarmen moet je denken aan die straalkachels, dat zijn meestal energieslurpers, vooral die oude.
Als er zo'n zinnetje in het verkoopverhaaltje staat dat het exclusief stookkosten is, zegt dat niets hoe dit geregeld is. Meestal staat er wel specifiek bij als er blokverwarming is. Ik zelf ben, lees bovenstaande, niet favouriet van. Dus staat dat er niet bij, dan heb je een eigen aansluiting. Je kunt dit navragen bij de makelaar, maar een beetje googlen doet wonderen..
Advies: vraag goed na hoe de finasnciele staat van de VVE is of vraag of je de jaarstukken mag inzien (let op de reserves en staat van onderhoud van een flat/appartement)
Suc6