Mijn verzekeraar verhoogt de prijs van mijn opstalverzekering met meer dan 50%. Mag dit zomaar?

Mijn verzekeraar heeft mij een brief gestuurd en hierin aangekondigd de prijs van de opstalverzekering te verhogen. Bovendien zijn de polisvoorwaarden gewijzigd.

De prijsverhoging gaat al over een week in.

De polis is dit jaar afgesloten, en volgens de verzekeraar mag ik de polis pas na een jaar opzeggen.

Is gezien deze context een prijsverhoging van de verzekering wettelijk toegestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

Ja dat mag... En daarom doen ze dat ook... Ze zijn meester in hun EIGEN winst te verzekeren...

Volgens mij is dat de betekenis van verzekeringsmaatschappij... HUN EIGEN WINST is verzekerd...

En gaan de tijden goed, dan gaat het met verzekeringen goed, gaat het slechter met de tijden, dan gaat het zelfs BETER met de verzekeringen...

Slim ras is dat die mensensoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je daadwerkelijk schade hebt,
Dan is dat mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als (polis)voorwaarden veranderen in jouw nadeel heb je altijd het recht om op basis daarvan je verzekering op te zeggen. Immers je hebt een overeenkomst die men eenzijdig wil wijzigen en dat kan bij een overeenkomst niet. Je mag dan binnen 30 dagen opzeggen.

Een verhoging van meer dan 50% is erg veel. Wellicht is er een goede verklaring voor? Als deze verklaring er niet is dan zou ik sterk overwegen om over te stappen. Het is zowieso aan te raden om even wat tegenoffertes aan te vragen. Mocht je dan besluiten met de verzekering te stoppen dan heb je al wat voorbereidend werk gedaan en kun je sneller naar een andere verzekering overstappen.

In dit geval is het verstandig om even met je rechtsbijstand te overleggen (als je die hebt natuurlijk) zodat zij hierin iets voor je kunnen regelen.

"En-bloc clausule

De verzekeraar mag in de polisvoorwaarden een en-bloc bepaling opnemen. De en-bloc bepaling geeft de verzekeraar het recht de polisvoorwaarden (en premie) tussentijds te wijzigen. Wanneer (één van de) wijzigingen een verslechtering beteken dan heeft de verzekeringnemer het recht binnen 30 dagen de verzekering op te zeggen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Och, vanaf 2010 heb je toch het recht alle verzekeringen met een opzegtermijn van een maand op te zeggen? Premieverhoging of niet, dat maakt dan niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval, en als je het wil, opzeggen per direct. Wettelijk recht.
polisvoorwaarde mogen niet eenzijdiggewijzigd worden,en een prijsvehoging is altijd een factor die aanleiding kan geven tot opzegging waarbij de contractduur niet gehandhaafd hoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Poefpoef;

Ik zou de algemene voorwaarden eerst nog eens goed doorlezen, maar volgens mij is een wijziging van de polisvoorwaarden zeker in combinatie met zo'n idiote premieverhoging altijd een reden om de verzekering na afloop van het contract te beëindigen. Jij hebt voor deze polis voor een bepaalde termijn en tegen een bepaalde prijs een contract afgesloten en pas na het versrijken van die contractsperiode kunnen ze, na accoord van jou, weer een nieuw contract met je aangaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit mag niet. Bij wijzigingen in de polisvoorwaarde heb je het recht je verzekering op te zeggen
Opzeggen
Wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?
Een verzekering loopt meestal een jaar en wordt dan steeds met een jaar verlengd.
Wanneer kunt u uw verzekering opzeggen?

De verzekeraar verandert de polisvoorwaarden. Bepaalde schades worden bijvoorbeeld niet meer vergoed.
De verzekering wordt verlengd. Dit gebeurt elk jaar. Twee maanden voordat de verzekering wordt verlengd, kunt u hem opzeggen. U moet wel zelf in de gaten houden wanneer dit is.
U moet een verzekering altijd per brief opzeggen. Zomaar de premie niet meer betalen is onverstandig. De verzekeringsmaatschappij hoeft u dan niets te betalen als u schade hebt, maar kan wel de premie opeisen die u niet hebt betaald.