Heeft iemand met een sociale dienstuitkering na ziekte recht op een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Iemand heeft tientallen jaren gewerkt in de bouw, wordt daarna werkeloos en ontvangt uiteindelijk een uitkering van de sociale dienst. Na jaren wordt hij ziek (krijgt 2 keer een TIA) en is vervolgens arbeidsongeschikt. Heeft zo iemand recht op een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Toegevoegd na 46 minuten:
Bij arbeisdsongeschiktheidsverzekering, lees: arbeidsongeschiktheidsuitkering (typefout)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bedoelt uitkering, een verzekering sluit je af om een uitkering te krijgen indien nodig. Hij kan volgens mij aanspraak gaan maken op de WAO, maar ik weet niet of hem dat meer geld geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een uitkering (schrijffout). De vraag is of iemand vanuit de bijstand recht heeft op een WAO-uitkering. Ik heb namelijk eens gehoord dat dat niet mogelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij moet je je in de bijstand ziek melden, en dan volgen er vanzelf allerlei procedures. Je bent dan immers niet meer in staat te werken en heeft solliciteren dus ook geen zin, voor zover ik kan nagaan levert dat niet direct extra geld op. zie http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=53 Recht op WIA is er niet omdat dat een werknemersverzekering is en je in de bijstand deze verzekering niet betaald. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wia

Het beste antwoord

Nee, vanuit de Bijstand kun je niet in aanmerking komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Behalve wanneer uit onderzoek van de sociale dienst bij aanvraag blijkt dat iemand mogelijk recht heeft op Wajong, omdat hij voor zijn 18e al arbeidsongeschikt was. De gemeente zal iemand dan doorverwijzen naar het UWV.

Maar als iemand op latere leeftijd arbeidsongeschikt wórdt, dan is er alleen recht op WAO - en tegenwoordig voor nieuwe gevallen WIA (WGA of IVA) wanneer je daarvoor verzekerd bent. Met andere woorden: als je tijdens je werk arbeidsongeschikt wordt, of tijdens je WW-periode, kun je daarvoor in aanmerking komen, maar anders niet. Als een thuisblijfmoeder bijvoorbeeld arbeidsongeschikt wordt, kan zij geen arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvragen. Als iemand die al in de Bijstand zit, arbeidsongeschikt wordt, kan dit ook niet. WIA is immers een werknemersverzekering, en de persoon in jouw voorbeeld is helaas geen werknemer meer.

Er zijn veel meer bijstandsgerechtigden die arbeidsongeschikt zijn. Zij zijn ofwel niet arbeidsongeschikt volgens de regels van het UWV, bijvoorbeeld door een onrealistische beoordeling (arbeidsongeschiktheid in de zin van de wet is puur theoretisch, en de praktijk is nu eenmaal anders) ofwel zijn zij "op het verkeerde moment" arbeidsongeschikt geraakt. Het is mogelijk om een ontheffing te krijgen van de sollicitatieplicht binnen de Bijstand wanneer een door de gemeente ingeschakelde onafhankelijke arts (kan een arts zijn van de GGD, of een extern adviesbureau, net wie de gemeente hiervoor inhuurt) oordeelt dat je arbeidsongeschikt bent, óf oordeelt dat solliciteren niet zinvol is vanwege ziekte of handicap. Ook is het soms mogelijk om vanuit de Bijstand een reïntegratietraject te volgen gericht op arbeidsgehandicapten. Dat verandert niet de (hoogte van de) uitkering, maar het stelt je vrij van een deel van de plicht tot solliciteren of het aannemen van werk.

(Gaat het hier trouwens niet om CVA's ipv TIA's? Een TIA geeft per definitie geen restverschijnselen. Als het dat wel doet, is er sprake van een CVA. Een TIA (de naam zegt het al) is voorbijgaand, dus zou geen arbeidshandicap veroorzaken.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Het is nu helder hoe het zit.

Andere antwoorden (1)

Als men niet werkzaam is en geen werknemersverzekeringsuitkering van het Uwv ontvangt dan is men niet verzekerd voor ziektewet Wia etc.
Dan is er geen mogelijkheid van een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het Uwv.