Is de werkgever verplicht vrij te geven voor behandeling bij GGZ?

Ik werk fulltime als secretaresse. Binnenkort ga ik beginnen met een behandeling bij GGZ. Dit is eenmaal per week, 3 uur per sessie gedurende 18-20 weken. Is de werkgever verplicht mij hiervoor vrij te geven of moet ik hiervoor vakantiedagen opnemen?

Dit is het vervolg van een traject via de arbodienst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

"Over verlof voor doktersbezoek bestaan geen wettelijke regelingen. In uw cao, het bedrijfsreglement of uw arbeidsovereenkomst kunnen hierover afspraken staan. Informeer bij uw werkgever of afdeling personeelszaken welke mogelijkheden u heeft.

Doktersbezoek zo veel mogelijk in vrije tijd
Meestal spreken werkgevers en werknemers in een cao met elkaar af dat werknemers een bezoek aan hun arts of tandarts zo veel mogelijk in hun vrije tijd doen. Als het niet anders kan en de afspraak is onder werktijd, hoeven werknemers hiervoor vaak geen verlofuren in te leveren.

Als uw zwangerschapsonderzoek onder werktijd plaats moet vinden, hoeft u geen verlofuren in te leveren en wordt uw loon doorbetaald voor de duur van het zwangerschapsonderzoek en de reistijd.

Juridisch advies bij geschil met uw werkgever
Zijn er problemen en komt u samen niet tot een oplossing, vraag dan juridisch advies bij het Juridisch Loket, de Sociaal raadslieden of een advocaat. Als u lid bent van een vakbond, kunt u daar ook advies vragen. "

Toegevoegd na 2 minuten:
In aanvulling op de bron:
vaak staat iets in het bedrijfsreglement als 'maximaal een uur'. Maar dit betreft dan incidentele dokters- en tandartsbezoeken.
Computoon