Aan wie en hoe richt je een brief aan de rechtbank als je afstand doet van een erfenis?

Ik wil afstand doen van een erfenis. Dit moet middels een brief aan de rechtbank. Alleen: Aan wie richt ik deze en wat is de aanhef?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Dat hoef en mag je niet zelf doen, dit kan de notaris wel voor je doen.

Kan ik mijn verwerping of aanvaarding ook via de post indienen?
Nee, u moet zich persoonlijk bij de rechtbank of bij een notaris melden. De notaris heeft wel de bevoegdheid om het via de post te versturen.

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Utrecht/VeelgesteldeVragen/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst: soms is het verstandiger om de erfenis beneficiair te aanvaarden (bij een beneficiaire aanvaarding word je erfgenaam, maar je wordt dan niet zelf aansprakelijk voor schulden van de erflater.) Je kunt de erfenis ook verwerpen, zoals jij wil doen.

Voor een verwerping moet je een verklaring bij de rechtbank afleggen. De kosten hiervoor bedragen 103 euro las ik ergens, ergens anders weer 'iets minder dan euro 200.-'. Een éénmaal gedane verwerping kan niet terug worden gedraaid.

Je moet dus naar de griffie van de rechtbank, waaronder de woonplaats van de overledene valt. (Eerst bellen + afspraak maken). Het verwerpen van een erfenis kost, zoals gezegd, geld. De zaak moet wettelijk vastgelegd worden.

Overigens kun je dit ook door een notaris laten regelen, wel duurder maar deze man/vrouw heeft wel de deskundigheid hiervoor in huis.

Kortom, 'zomaar een brief sturen' is niet de procedure.
Computoon