Als je gewoon je bijverdiensten netjes opgeeft bij de belasting, hoeveel mag je dan per jaar bijverdienen zonder ingeschreven te staan bij de K.v.K?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel als je (voorwaarde 1) een onderneming gaat drijven en (voorwaarde 2) er voldoende activiteiten zijn.

De definitie van een onderneming staat in de "Beleidsregel ondernemingsbegrip in handelsregister"

Onderdeel 3 schrijft:
"Op grond van het eerste lid is sprake van een onderneming indien een voldoende zelfstandig optredende organisatorische eenheid van één of meer personen bestaat waarin door voldoende inbreng van arbeid of middelen, ten behoeve van derden diensten of goederen worden geleverd of werken tot stand worden gebracht met het oogmerk daarmee materieel voordeel te behalen. Op grond van het tweede lid is van een onderneming geen sprake indien er, naar het oordeel van de kamer onvoldoende omvang van activiteiten of omzet is."

De toetsingscriteria voor ondernemerschap (voorwaarde 1) zijn in beginsel hetzelfde als ondernemerschap voor de omzetbelasting (zie de notitie bij de bron), met als toegevoegde richtlijn dat er minstens 15 uur per week aan de onderneming besteedt moet worden - daar kan wel vanaf geweken worden zoals bijvoorbeeld bij het organiseren van een jaarlijks evenement waarbij de ondernemer dus niet het hele jaar door 15 uur er mee bezig is.

Om te bepalen of er voldoende omvang is (voorwaarde 2), wordt er gekeken naar de omzet: "Die omzet moet dan wel worden beoordeeld in relatie tot de aard van de onderneming in kwestie; harde bedragen kunnen daardoor niet worden genoemd." Als voorbeeld wordt genoemd dat de jaaromzet van een €10.000 bij iemand die zelfgemaakte producten verkoopt wel kwalificeert, maar dat diezelfde omzet voor een autoverkoper niet voldoende is.

De Minister schrijft verder dat het aan de Kamer van Koophandel is om te beoordelen of er sprake is van een onderneming.

Dus om je vraag te beantwoorden moet je nagaan of:
1) de activiteiten gelden als ondernemersschap voor de BTW (plus het urencriterium)
2) de activiteiten als 'voldoende' zouden gelden.

LET OP: deze vraag komt wel vaker voorbij, vaak in de vorm van 'moet ik BTW rekenen'? Zoals je kan zien zijn de criteria voor ondernemerschap voor de BTW 'lichter' dan ondernemerschap voor de inkomstenbelasting of ondernemerschap volgens de Kamer van Koophandel. Als je nu al regelmatig activiteiten ontplooit (voor een beperkte winst) kan het zijn dat je je al wel bij de Belastingdienst moet aanmelden en BTW-aangifte moet gaan doen, ook al vindt de Kamer van Koophandel je nog geen onderneming.