wie bepaald de waarde van een bedrijf?

facebook is nou de beurs op gegaan voor een waarde van 106miljard ofzo.. hoe word deze waarde bepaald? en wie bepalen dit?

ik las ergens dat facebook voor 100 x de jaaromzet de beurs op is gegaan. ter vergelijking google bijv. maar 20x de jaaromzet..

wie bepaald deze 'waardes'? en hoe komen ze hierbij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar bij een beursgang word van te voren al bepaald hoeveel aandelen van een bedrijf de markt op gaan toch?

zo wist facebook al dat de beursgang 16 miljard op ging leveren..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat geeft geen antwoord op mijn vraag..
ik snap dat de prijs word bepaald door vraag en aanbod.. maar ik wil dus weten hoe het zo kan zijn dat bijvoorbeeld facebook 100x zijn jaaromzet waard is en een bedrijf als google of apple vele malen minder? en ook wil ik graag weten wie bepaald hoeveel zo een aandeel waard word? en waar dat op word gebaseerd? (het lijkt me dus dat ze naar jaarcijfers van een bedrijf kijken om te zien hoeveel deze waard is, maar je hebt dus scheve verhoudingen facebook 100x jaaromzet google 20x)

Antwoorden (4)

Extra hulpmiddel; je kunt denken aan voetbal...
Waarom krijgen voetbalspelers zo veel salaris en korfballers niet? Het zijn allebei teamsporten? Omdat meer mensen geinteresseerd zijn in voetbal; de vraag is hoger, dus gaat de prijs ook omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De prijs wordt in dit geval voornamelijk bepaald door 'wat de gek er voor geeft'.
De oudjes die de dotcom bubble hebben meegemaakt zijn zo ongeveer uitgestorven, dus het is tijd voor worldonlineII.
Suckerberg is binnen, en de koers daalt gestaag.
De slimmerds van RTL- schrijven: "Facebookoprichter Mark Zuckerberg verloor al 2 miljard dollar in 10 minuten. Dat is ongeveer 1,5 miljard euro."
Die begrijpen het niet: het geld is binnen, de enigen die verliezen zijn de aandeelhouders. (Suckie zelf zal er ook wel een paar gehouden hebben, de schlemiel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ze bedoelden dat hij minder vermogen heeft doordat ook zijn aandelen van Facebook minder waard zijn.
Zoals de meeste prijzen, wordt dit bepaald door vraag en aanbod (met dat kun je ook zoeken via google).

Simpel gesteld: Aan de ene zijde heb je mensen met geld, die op een bepaalde wijze geld willen winnen, en aan de andere zijde, mensen die geld willen.

Facebook zal commerciëler worden en verdient nu al geld met applicaties waarop te veel FB-gebruikers inschrijven.

Bij aanvang wordt een bepaalde prijs gevraagd voor de aandelen, de eerste die ze verkoopt, ontvangt die prijs volledig, en dat is kapitaal die in het bedrijf gebruikt kan worden.

Vanaf dan stijgt de prijs als er meer mensen zijn die het aandeel willen kopen, dan er mensen zijn die het aandeel willen verkopen. Hoe hoger die prijs zo gaat, hoe meer mensen willen verkopen, maar soms zijn er dan mensen die denken dat het nog verder zal stijgen, waardoor de prijs bizar genoeg nog meer stijgt.

Plots kan dit systeem in elkaar klappen (zoals in 1929, zie super nieuwe film "The Artist" daarover ook) als de mensen in paniek geraken en plots denken dat hun aandeel niets meer waard zal zijn (Lernout & Houspie, bepaalde banken, Griekse obligaties zelfs), en dan heb je het omgekeerde: iedereen wil zijn/haar aandelen kwijt en niemand wil ze kopen: dus veel aanbod en weinig vraag en de prijs stort in. Anderen zien dat de prijs zakt en verkopen dus de hunne ook. Soms is dat tijdelijk en zijn er vermogende mensen die dan plots massaal die aandelen weer inkopen, en kan het stoppen en de prijs weer stijgen. Die slimmeriken proberen dan wat later het aandeel weer beetje bij beetje te verkopen en winnen daar gigantisch veel aan.

Zo werkt het basissysteem van vraag en aanbod, ook op de rommelmarkt en 2dehands.be en zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarde wordt bepaald door activa en passiva maw door de balans. Als een bedrijf aandelen heeft en naar de beurs gaat is een gedeelte van het vermogen, aandelen vermogen. Dit vermogen wordt eerst bepaald door de emissiekoers en daarna de verhandelwaarde op de beurs (vraag en aanbod).