Terug betalingen van de banken aan de Nederlanse staat

Hoe kunnen de banken nu in zo korte tijd dat geleende geld van de Nederlandse staat terug betalen terwijl zij een tijdje terug bijna geen geld meer hadden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Om je een indruk te geven. Het geen de ING Bank jaarlijks op de balans heeft staan is meer dan het Bruto Nationaal Product van Nederland, Luxemburg en Belgie bij elkaar. Dit was ooit 14 biljoen euro wat ING op de balans had staan. Tegenwoordig zitten ze net boven de 12 biljoen door ondermeer het afschrijven van dubieuze hypotheken met een totaal van een slordige 2.000 miljard euro aan hypotheken. En als de ING om wat voor reden dan ook 1% winst maakt op deze hypotheken dan praat je al over 20 miljard euro. Hier staat wel tegenover dat ze zo'n 100 miljard verlies op hypotheken goed moet maken...

Verder kunnen de banken extra geld genereren door de uitgifte van aandelen...

De Nederlandse staat heeft geen geld geleend, omdat de banken bijna geen geld hadden. De Nederlandse staat heeft miljarden geleend, omdat de banken 8% van wat op de balans staat ook als reserve in contanten moeten hebben. En voor ING zou dit neer komen op zo'n 960 miljard euro aan contanten. Dus dan is de 43 miljard euro van de Wouter Bos Bank slechts wisselgeld...

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja...

De ING Bank is wereldwijd de grootste hypotheekverstrekker en behoort daarnaast tot de grootste financiële instellingen. Sinds deze week staat de ING Bank samen met Aegon op een lijst van instellingen diue desnoods door de Wereldbank overeind worden gehouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze hebben eerder aandelen uitgegeven om deze aflossing te kunnen betalen...

AEGON en SNS REAAL hebben gisteren beide een deel van de kapitaalinjectie afgelost die zij eind 2008 van de Staat hebben gekregen. Hiermee maken de ondernemingen gebruik van de mogelijkheid om binnen een jaar een deel van de staatssteun terug te betalen door securities terug te kopen.!!

Beide instellingen hadden eerder al aangegeven gebruik te willen maken van de mogelijkheid om binnen een jaar een deel vervroegd af te lossen en hebben eerder aandelen uitgegeven om deze aflossing te kunnen betalen.