Kun je een uitkering aanvragen wanneer je op je zelf gaat wonen, als je nog aan het studeren bent? Geen studiefinanciering,heb g1 recht meer op!

Ik heb een huis aangeboden gekregen van de woningmaatschappij. Nu zou ik samen willen wonen met mijn vriendin. Maar ik studeer momenteel nog. Heb geen recht meer op studiefinanciering, heb al 4 jaar gehad. We hebben ook geen recht op huurtoeslag, omdat we niet aan de eisen voldoen. Daarom zou ik willen weten of het mogelijk is om een uitkering aan te vragen die het inkomen aanvult tot bijstandsniveau, aangezien ik ook geen inkomen heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bjorn, ik heb op je andere vraag geantwoord, daar staat ook beschreven waar je (mogelijk) recht op hebt, zodra je een eigen woning hebt.. maar het zal een gevecht worden, niemand betaalt graag, dus ze zullen proberen je vanuit het UWV naar de sociale dienst te sturen, vanuit daar naar het UWV, vanuit daar naar de belastingdienst, etc etc... als schoolgaande is er inderdaad een regeling voor de bijstand, maar het kan zijn dat men bij het UWV redeneert dat je partner meer moet gaan werken.

Het beste antwoord

Hier krijg ik een min voor waarschijnlijk, maar toch.
Er is inderdaad een uitkering mogelijk op bijstandsniveau. Klinkt misschien flauw, maar dat is de bijstand.
Anders ben ik bang dat je (net als zovelen) toch een bijbaan moet gaan zoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Ook als je studeert heb je recht op een uitkering!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je nog studeert, heb je in principe geen recht op een Bijstandsuitkering. Je bent immers niet beschikbaar voor werk. Voorwaarde voor een WWB(bijstands)-uitkering is dat je beschikbaar bent voor werk, regelmatig solliciteert, en passend werk accepteert. Als je nog studeert, kun je niet voldoen aan die eis, tenzij je alleen in het weekend naar school zou hoeven. Als dat het geval is, zou je een aanvraag kunnen doen. Maar ook dan geldt natuurlijk dat je zo snel mogelijk werk zult moeten zoeken.

Bijstand geldt trouwens voor jullie allebei, er wordt dus gekeken naar jullie gezamelijke inkomen, en de sollicitatieplicht zal ook voor jullie beiden gelden. Ik weet niet of je vriendin werkt, of dat zij een inkomen heeft, maar je hebt sowieso alleen recht op Bijstand als jullie gezamelijke inkomen onder het sociaal minimum zit.

Als trouwens de woning of de hoogte van de huur niet voldoet aan de voorwaarden voor huurtoeslag, vrees ik dat je jezelf af zult moeten vragen of jullie het je wel kunnen veroorloven om een dergelijke woning aan te nemen. Ik neem dan trouwens aan dat het niet komt doordat jullie inkomen te hoog is, want dan heb je natuurlijk geen Bijstand nodig. Maar een woning huren van een minimuminkomen zónder toeslag, is voor de meeste mensen niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar je ook rekening mee moet houden is de nieuwe wet WWB die vanaf 1 juli gaat gelden. Jongeren van 18 tot 27 jaar vallen in 2012 onder de Wet werk en bijstand en kunnen recht hebben op een bijstandsuitkering. Iemand jonger dan 27 jaar die in 2012 een bijstandsuitkering wil aanvragen, moet eerst vier weken actief naar werk zoeken. In die periode mag degene nog geen bijstandsuitkering aanvragen. Vanaf 1 juli 2012 moet iemand ook bekijken of hij of zij nog onderwijs kan volgen, of een oude opleiding kan afmaken.

Het werk dan iemand tijdens deze vier weken krijgt aangeboden moet hij of zij aannemen. Lukt het iemand niet om werk te vinden, is een opleiding niet mogelijk en is dit aantoonbaar via bewijsstukken, zoals sollicitatiebrieven, afwijzingen daarop en verklaringen van opleidingsinstituten, dan kan iemand na deze vier weken een aanvraag voor een bijstandsuitkering indienen. De gemeente beoordeelt of degene voldoende zijn of haar best heeft gedaan en of het volgen van onderwijs nog mogelijk is.

Verder geldt vanaf 1 juli 2012 ook de huishoudeninkomenstoets, dus dan kijken ze in principe naar alle inkomens in een huishouden voor het bepalen van een uitkering en de hoogte er van.

Voor huurtoeslag geldt in 2012
Een samenwonende komt in 2012 voor huurtoeslag in aanmerking als hij of zij, naast de zelfstandige woonruimte, minimaal voldoet aan de onderstaande voorwaarden.

Leeftijd tot 23 jaar
Rekenhuur Min €215,50 – max €366,37 (huur incl. servicekosten)
Gezamenlijk inkomen, maximaal 29.900
Gezamenlijk vermogen, maximaal € 21.139,-