kan je ook vanuit de UWV (zoals nu wel via ISD-uitkering) een extra toeslag krijgen voor vrijwilligerswerk?

Stel, je bent 80/100 afgekeurd en GEEN sollicitatieplicht meer, maar je wil je nog wel nuttig maken voor een doel en zelf je uurtjes indelen bv en je kiest werk dat je gezondheid zeker niet kan schaden (uiteraard).

Vanuit de Bijstandswet is, mits je aan aantal voorwaarden voldoet, een extra TOESLAG te krijgen voor vrijwilligerswerk ( bedrag ligt gemiddeld tussen de €60-80 oid per maand).
Dit moet wel apart aangevraagd en beoordeeld en is per Gemeente weer anders ;)

Geen vergoeding vanuit je werk als vrijwilliger maar direct vanuit de Gemeentelijke ISD/SoZaWe ;)
Wel kan je bv vanuit een erkend bedrijf of stichting een VERGOEDING apart ontvangen voor gemaakte kosten zoals benzine of middelen die doel van werk vereisen, en zijn ook fiscaal niet verder van belang (voor zover ik dan weet?)

Op site van ISD etc zelf zie ik hier geen duidelijkheid over, wie wel?
http://www.uwv.nl/Particulieren/themadossiers/vrijwilligerswerk/index.aspx of
http://www.vipinfo.nl/vrijwilligerswerk_en_uitkering.htm

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat is er niet. In de situatie waar jij over spreekt, is trouwens sprake van een gewone WWB-uitkering. (Ik moest nazoeken wat je met ISD-uitkering bedoelde). Van dat toeslagen-systeem heb ik ook nog nooit gehoord, dus ik vermoed dat er maar weinig gemeentes zijn waar deze regel geldt. Vanuit het UWV bestaat het in elk geval niet. Voor betaald werk ook niet trouwens, als je gaat werken vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering ga je er in sommige gevallen op vooruit, en in andere gevallen juist op achteruit. Dat komt omdat de uitkering trapsgewijs verlaagd wordt. Ook de eigen bijdrage die geldt voor het woon-werkvervoer kan maken dat werken vanuit een uitkering er voor zorgt dat je er financieel op achteruit gaat. Mensen die relatief meer uren kunnen werken, gaan er vaak wel eerder op vooruit trouwens. Maar nee, zoiets bestaat niet. Het tegenovergestelde (zo ongeveer) trouwens wél. Je kunt een verhoging krijgen van je uitkering als je ADL-afhankelijk bent, dus dagelijks hulp nodig hebt bij dingen als douchen en toiletgang, of als je niet alleen thuis kunt zijn. Hoewel (vrijwilligers)werk en ADL-afhankelijkheid elkaar niet per se hoeft uit te sluiten natuurlijk. Ik zou het eigenlijk ook niet correct vinden om mensen een toeslag te geven als zij werken. Werk op zich is al lonend, geeft je zelfvertrouwen, een sterker netwerk, en ontwikkeling. Of het nu betaald wordt of niet. Ik zou het persoonlijk nogal wrang vinden voor die mensen die écht niet kunnen werken, en dat ook nooit zullen kunnen, om mensen die wél redelijk kunnen functioneren, een toeslag te geven. En dat dan nota bene vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Ben je bedlegerig en zou je o zo graag willen werken, hoor je van iemand die wél zelf de deur uit kan, dat ze een hogere uitkering krijgt omdat ze vrijwilligerswerk kan doen. Als je er op vooruit gaat omdat je betaald werk doet, is dat anders, omdat het dan je eigen productiviteit is. En dan is het weer zo dat - zoals ik al schreef - dat je er met een arbeidsongeschiktheidsuitkering niet altijd op vooruit gaat door te gaan werken. Dat hoeft ook niet, want het werken op zich is al tof genoeg (zeg ik als parttimende Wajonger die jarenlang echt niet kón werken). Ik vind het alleen wél jammer dat in bepaalde gevallen je er juist op áchteruit kunt gaan als je werkt, dat mensen soms overwegen om ontslag te nemen omdat ze niet meer rond kunnen komen. Dat vind ik ook niet kloppen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100