Wat zou er gebeuren als de koperprijs boven de muntprijs uit zou komen?

Wat zou er gebeuren als de waarde van een muntje van €0,05 meer waard zou zijn bij het oud koper dan de waarde van 5 cent in de winkel?
Dit geldt natuurlijk ook voor andere munten zoals die van €1,-.

Natuurlijk weet ik dat dit niet zo vlug voor zal komen maar puur hypothetisch

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het invoeren van statiegeldblikjes was zoiets ook aan de hand. Het statiegeld 10c ofzo zou dan meer zijn dan de kosten om een blikje te persen. Er werd toen gevreesd dat er geproduceerd zou worden om alleen het statiegeld op te strijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou daar zijn we al bijna € 7,- per kilo
0,007 ct per gram munt van 5 is 4 gram + 0,03 ct.
http://euro.raddos.de/nederlands/munten.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag +1

Het beste antwoord

Dan wordt de munt van lagere waarde (1,2, 5 cent) niet meer geslagen en na verloop van tijd uit de roulatie gehaald. Bij hogere waardes zal men een vervangend metaal zoeken.

De guldencent werd tot 1980 geslagen. Daarna niet meer, omdat de productieprijs intussen was opgelopen tot 3 guldencent.

De grondstoffen van de eurocenten zijn goedkoop, slechts een beetje veredeld met koper, dus daar zal het niet zo snel mee gebeuren. Mocht het itoch zo zijn dat de productie van een munt te duur wordt, van de lagere waardes, dan neemt men ze uit de roulatie.

Bij de zilveren gulden en rijksdaalder is hetzelfde gebeurd eind jaren 60 van de twintigste eeuw. Deze werden vervangen door goedkoper materiaal, nikkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoiets is ooit gebeurd met 0,01 gulden wa veel mensen dan waarschijnlijk gaan doen is deze munten verzamelen en verkopen aan de koperhandelaar met winst

Ook zou de staat ze uit roelatie kunnen halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal betekenen dat er veel mensen zijn, die hun muntjes gaan aanbieden bij de koperopkoper. Maar tegen de tijd dat jij en ik zo slim zijn, om ook onze muntjes aan te gaan bieden, is het al uit met de pret.

Want het aanbod zal enorm zijn, en een groot aanbod doet de prijs kelderen. Al met al zullen er maar heel weinig mensen van zo'n situatie profiteren. De markt doet hier zijn werk: hoe groter het aanbod hoe lager de prijs.

Natuurlijk zul je zeggen dat er dan heel veel muntgeld verdwijnt, en er dringend behoefte is aan nieuwe munten waar weer koper voor gekocht moet worden. Dat zou de prijs weer op kunnen drijven. Maar overheden zullen best zo verstandig zijn, om in zo'n situatie b.v. zinken muntjes te gaan maken. Of gewoon briefjes van 5 Eurocent ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, idd voordat ik met mijn emmertje stuivers aankom is het alweer te laat +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Nelly, wij vissen altijd net achter het net! Zulke dingen werken alleen als je de eerste bent. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik het niet in de gaten hou maar was/ben benieuwd wat er dan zou gebeuren als dit zou gebeuren zeker omdat we met meerdere landen de euro delen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koperopkoper :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi woord hè? Onthouden voor scrabble! ;-)