Bij ons op het werk moeten we eerst rondbellen naar collega's voor vervanging voordat we ons ziek kunnen melden,is dit wettelijk geldig?

Ik ben bijna nooit ziek,maar afgelopen donderdag lag ik met koorts op bed en kon echt niet werken. Ik heb 8 mensen gebeld en ben de hele ochtend bezig geweest om vervanging te vinden,uiteindelijk is het gelukt maar ik zou toch gewoon naar kantoor moeten kunnen bellen en me ziek moeten kunnen melden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.7K

Het beste antwoord

Je werkgever probeert het ziekteverzuim af te wentelen op het personeel. Op de zieke, die zelf rond moet gaan bellen om een dienst te 'ruilen', en op de invaller, die moet werken op een moment dat hij vrij zou zijn, en daar omdat het een 'geruilde' dienst is niet voor gecompenseerd wordt.

Dit hoeven jullie niet te pikken! Waar mensen werken, worden mensen wel eens ziek. Dat risico is voor de werkgever, en die heeft geen enkel recht dat risico (en de bijbehorende kosten) af te wentelen op de werknemers. Ziek is ziek. Je werkgever ontduikt de wet met dit soort praktijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je zou OF naar kantoor, OF naar een HR afdeling moeten kunnen bellen. Zelf vervanging moeten verzorgen is idioot...denk maar wat er gebeurd als je ineens acuut naar het ziekenhuis zou moeten of na een ongeval....

De contact persoon op kantoor mag dan achter de vervanging aan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet meegemaakt,bij ons is het ziekmelden voor 9 uur s,morgens,ik zou jou cao eens even goed nakijken,ziek is ziek.en normaal hoef je zelf niet voor vervangend personeel te zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je werk zouden ze moeten weten dat je, als je je ziek/ beroerd voelt, niet bezig kunt houden met mensen te bellen. Daar is de planning of personeelszaken voor. Dit is belachelijk en ik denk niet dat er een cao bestaat die daarmee accoord gaat. Ziek is ziek, en als je dit soort zaken zelf moet regelen ben je niet ziek genoeg. Ik zou gewoon zeggen:" Sorry, maar ik was te ziek om me daarmee bezig te houden". Ze kunnen dit niet eisen en iedere rechter zou jou in het gelijk stellen, maar zo ver zouden ze nooit gaan,zeker weten.
amc
14 jaar geleden
Belachelijk dat wanneer je ziek bent zelf voor vervanging moet zorgen. Je bent ziek en je lichaam en geest heeft rust nodig. Wat als je te ziek bent om zelf voor vervanging te zorgen? Nee, dit is toch echt meer iets voor het afdelingshoofd of een ander soort leiding gevende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is echt van de ZOTTE! Ziek is ziek, en niet anders...
En nee, dit is niet wettelijk geregeld op deze manier, het is alleen een belachelijk maniertje van je baas om het ziekteverzuim de kop in te drukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeg wat is dat nou voor flauwekul. Bellen naar het werk dat je ziek bent moet voldoende zijn. Daar moeten ze het maar oplossen voor vervanging. Als je ziek bent heb je wel wat anders aan je hoofd dan te gaan rondbellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze proberen van alles, dat zie je maar en als de werknemers zo gek zijn om dat te doen, dan is dat mooi meegenomen... Maar er is geen wettelijke grondslag en ze kunnen roepen wat ze willen, maar je hoeft het niet te doen...

Maar ze proberen gewoon van alles... Zo meteen als er geen collega´s zijn, moet jij even een ander aannemen die voor jou gaat invallen, nee hoor het moet niet gekker worden...

Zeg ja dat doe ik en laat ze maar lullen, doe het wel als je dat goed vind en laat het als je het kul vindt... Wel assertief zijn hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de werkgevers... Mocht toch wel duidelijk zijn...
Jij bent niet verantwoordelijk voor vervanging.
Jij bent ziek, kan je niks aan doen. Je meld je ziek bij de gene waar het moet en voor de rest is en in principe niet meer jou pakkie aan. Wat hier boven al gemeld was, als je plotseling in het ziekenhuis ligt zou jij nog moeten bellen voor vervanging. Of als je met hoge korts op bed ligt... Gaat niet werken hè.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, kom op zeg..! Dat is echt belachelijk hoor. Als je een dagje vrij wilt misschien, maar niet als je ziek bent. Dat is echt de verantwoordelijkheid van je werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met iedereen eens, je zou niet zelf voor vervanging hoeven zorgen, en volgens mij kan geen enkele werkgever je dit verplichten.
Ik denk dat jouw werkgever de drempel voor ziekmelden op deze manier nog hoger probeert te maken.
Het is gewoon belachelijk!
Ik ben wel nieuwsgierig in welke branche je werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben verkoopmedewerkster,maar het bedrijf waar ik voor werk valt onder de horeca. Wij hebben begin dit jaar te horen gekregen dat we moesten proberen ons zo min mogelijk ziek te melden,liever wilde de werkgever dat je je dienst weg gaf aan een ander ipv je ziek te melden of dat je een dienst ruilde. Maar dat heb ik dus afgelopen donderdag aan den lijve ondervonden,na ruim 1½ uur bellen had ik nog niemand gevonden die mijn dienst over wilde nemen en ik lag met 39 gr koorts op bed. Ik ga nu morgen maar weer aan het werk (de 3 tussenliggende dagen had ik vrij) ookal ben ik nog niet echt beter,maar ja....er is geen vervanging! Ik vraag me af of ik hiermee naar een bond of zo kan stappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben toch ook wel OR, Lonkie2204?
Het lijkt me toch niet zo dat de OR dit goed zal keuren?
Barlotje +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Retail dus, laat dat me nou helemáál niet verbazen! Je wordt in die sector vaak als oud vuil behandeld, ik kan me herinneren dat een collegaatje van mij niet naar de begrafenis van haar grootmoeder mocht als ze niet zelf voor vervanging zou zorgen, terwijl er op dat moment een groot personeelstekort was dat het probleem van het management zou moeten zijn, niet van het personeel.
Als je met koorts op bed ligt, en je hebt waarschijnlijk de (mexicaanse) griep en je kunt geen vervanging vinden en hijst je toch uit je bed om zwalkend op je benen naar kantoor te gaan..............., dan kun je er vanuit gaan dat 3 dagen later het hele kantoor gesloten kan worden omdat iedereen dan het virus heeft opgepikt. Misschien is dat een goede les voor je werkgever?

Natuurlijk kan dit niet op deze manier. Als je ziek bent heb je rust nodig, en als je deze niet krijgt ben je alleen maar langer ziek. Bovendien kun je anderen besmetten als je min of meer verplicht wordt om toch te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet wettelijk geldig, maar gemakzucht van diegene die vervanging moet verzorgen!!
Zorg wel dat je de bedrijfsarts hiervan weet.
Bronnen: