Kan mijn verzekeraar mij nog steeds vasthouden in een 5 jarig contract ?

Ik heb 2 polissen lopen bij een verzekeraar die tot 2014 lopen. Ik wil ze graag vroegtijdig stopzetten, en bij de ING werd mij verteld dat het tegenwoordig wettelijk niet langer is toegestaan om een verzekering vast te leggen voor meer dan 1 jaar en dat het zelfs per maand opzegbaar moet zijn.
Mijn verzekeraar claimed dat dat niet van toepassing is omdat de polis al in 2008 is afgesloten.

Wie o wie weet de waarheid ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De twee polissen zijn van voor 2010, na 2010 mogen er geen langdurige polissen meer afgesloten worden. Het probleem is dat je nu gewoon je tijd moet uitzitten. Wil je er onderuit dan pleeg je contractbreuk en dat gaat doorgaans gepaard met het vroegtijdig betalen van de volledige premie t/m 2014. Kijk voor details in de voorwaarden van de overeenkomst, daar zal het precies moeten staan.

Kortom: ja je kunt ze stopzetten, maar het gaat geld kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oude contracten dienen uitgediend te worden d.w.z. contracten die voor 2010 zijn aangegaan (toen is deze regeling in werking gezet).
Tegenwoordig bieden ze alleen contracten aan van 1 jaar. Het eerste jaar mag je NIET onder deze overeenkomst uit (tenzij de verzekeringsmaatschappij de premie verhoogd of de voorwaarde in uw nadeel aanpast). Na 1 jaar wordt de polis stilzwijgend verlengd, maar dan mag je hem per dag opzeggen met de opzegtermijn van 1 maand.

Ik hoop dat het duidelijk is

Toegevoegd na 10 minuten:
Uitzondering is de zorgverzekeraar. Deze kun je alleen opzeggen met ingang van 31 december, en dan ben je verplicht een nieuwe verzekeraar te zoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Zie ook "Lopende meerjarige contracten":
http://www.verzekeringssite.nl/actueel/nieuws/ID/1056/Verzekering-opzeggen