Wat doe je als een collega je steeds minderwaardig en denigrerend behandeld?

In een gesprek ontkent ze gewoon alles, ze is helemaal niet negatief naar mij toe en bedoeld het goed. Maar zo langzamerhand word ik er zelf onzeker van. Ze laat me met haar lichaamstaal en met opmerkingen weten dat mijn ideeën en acties nergens op slaan.

Mijn leidinggevende is niet van de confrontatie of actie dus daar wordt ik niet wijzer van. En een gesprek heeft dus ook niet geholpen. Pak ik het misschien verkeerd aan? Wat zou ik kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Quote: "Ze laat me met haar lichaamstaal en met opmerkingen weten dat mijn ideeën en acties nergens op slaan. "

Bij opmerkingen zou je haar kunnen vragen of zij misschien een beter idee heeft of hoe zij dat dan aan zou pakken? Als zij daadwerkelijk wat beters weet dan zegt ze dat wel en anders lijkt het erop dat ze je alleen maar zit te stangen.

Wanneer ze het dan weer met haar houding demonstreert dan zou je kunnen vragen:"Wat is er? Is het (weer) niet goed?" Of desnoods wat milder:"Doe ik iets niet goed?"

Alleen op die manier kun je achter de ware reden van haar komen waarom zij zo doet. Het is je goed recht want als zij je laat merken dat jouw acties of ideeën nergens op slaan dan hoort zij ook met een argument te komen en eventuele voorstellen waarbij je het misschien wat anders of beter zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goed advies!

Andere antwoorden (10)

Terugpakken... Ik leerde mijn kinderen de "wespenwet"...

Als iemand je vastzet en je kunt geen kant meer op, steek dan zo hard je kan... Maar alleen dan wanneer je echt geen kant meer op kunt, net als bij een wesp... De wesp steekt nooit, nooit uit zichzelf, alleen maar als hij vast komt te zitten, pas dan steekt die wesp, en heel hard... Iedereen heeft HEEL VEEL respect voor een wesp, die geen vlieg kwaad doet... Maar zet hem niet, nooit niet vast, want dan krijg je er spijt van...

Naar je collega, wees een wesp en steek ongenadig hard op het moment dat je werkelijk vastgezet wordt en op alle andere tijden wees wakker en doe de ander geen pijn...

Dat zou ik je ook willen aanraden: Wees een wesp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al eerdere ervaring gehad dat een wesp wel zomaar steekt. Ik zat gewoon in mijn tuin. Rustig te genieten en daar kwam de wesp steekt zonder aanleiding in mijn arm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, dat zijn mutanten van de Plejaden... Maar Ingrid, is die gedachte die jij aandraagt van dien aard dat je niet mijn verhaal kunt horen? en het meteen in de vuilnisbak kiepert? Kun je daardoorheen kijken please? Elk voorbeeld gaat mank, maar snap je me niet... Ik wijs ergens naar toe, bijt niet in de vinger... Kun je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 terugslaan heb ik niet geleerd, dat zullen mensen ook wel aan je kunnen merken. Ik zal wel moeten uitvinden hoe ik dat kan doen en nog steeds respect voor mezelf houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Durf te schreeuwen... Gewoon doen, als je dat durft, dan zal het zulk een bevrijding zijn... Oefen, als je dat echt niet kan, tijdens het vrijen... En schreeuwen is ook een wespensteek voor die ander, dat kan ik je verzekeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix, ik beweer toch niet dat ik je verhaal niet wil aanhoren. Waarom beweer je dit nu??
Geen slechte bedoeling hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, prima, dan kijk nog eens naar mijn verhaal... :-)) Mijn bedoeling is dat je snap wat er staat...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Top! Helemaal mee eens!
Realiseer je dat de manier waarop die collega je behandelt meer zegt over haarzelf dan over jou. Probeer er boven te staan, laat het langs je afglijden. Want alleen als je het je aantrekt heeft ze je. Als het je niets doet dan is de lol er zo vanaf want dan bereikt ze niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ja dat klopt natuurlijk. Maar het is wel erg moeilijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook moeilijk. Maar misschien helpt het als je je realiseert dat zíj de muts is en niet jij., Kop op dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies Esme .+1
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet mee eens. Je moet juist je grenzen duidelijk maken. Sommige mensen genieten om een ander te kleineren en respectloos behandelen. Als je niets tegen onderneemt dan stopt het nooit. Ieder heeft recht respectvol en fatsoenlijk behandeld te worden.
Spiegelen.

Als hij ziet wat jij hem aan doet zal hij het wel begrijpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behaldel jouw collega zoals die jou behandelt. Gebruik dezelfde lichaamstaal en kies dezelfde woordkeuze.
Omdat dit gedrag niet bij jou hoort, zal het voor jou ongemakkelijk voelen, maar je zult merken dat je collega na enkele dagen of weken vanzelf bij gaat draaien.
Deze tactiek is met al het gedrag te gebruiken.
Iets anders, maar wel soortgelijk opgelost: Ik heb het aan de hand gehad met iemand die telkens in mijn persoonlijke ruimte kwam staan. Ik deed steeds een stap achteruit. Toen ik zelf een stap vooruit ging doen , al voelde dit ongemakkelijk, was dit over me heen hangen binnen drie dagen afgelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe groot het bedrijf of de organisatie is, waar je werkt, maar als het een groot bedrijf is, dan zal er een vertrouwenspersoon aanwezig (moeten) zijn. Vraag eens een gesprek aan met hem of haar. Hij/zij zal zeker helpen om een oplossing te vinden.
Antoni
14 jaar geleden
Misschien heeft jouw collega gelijk en pas je niet in het gezelschap. Om dat te testen of te ontkrachten zou ik proberen bondgenoten te zoeken in je omgeving en hun oordeel te vragen. Alleen is maar alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dat je collega niet negatief naar je toe is en het goed bedoeld. Dan is haar woordkeuze waarschijnlijk heel ongelukkig, en zal ze niet alleen jou, maar misschien ook anderen zo behandelen zonder het zelf te willen.
Ervan uitgaande dat haar bedoelingen dus goed zijn zou ik het in een persoonlijk gesprek met haar aankaarten.
Hou dit gesprek heel dicht bij je zelf, en geef dus aan wat jij voelt/vindt/denkt bij haar opmerkingen. Zeg niet: "Jij doet, en Jij zegt...", maar zeg: "Ik voel me erg onzeker door ......, en ik vraag me af of jij dit zo bedoelt en of er iets aan te doen is".
Ik zou nooit op dezelfde manier terug gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke en goeie vraag! Heb zelf ooit in dezelfde situatie gezeten. Uiteindelijk zag ik geen andere oplossing dan opstappen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, is het misschien niet zo dat jij haar belangrijker vindt. Dat jij een ander belangrijker vind, dan jezelf?

Dan is het misschien nuttig om eerste deze vraag te stellen:
Maakt de ander zichzelf belangrijker dan mij, of maak ik de ander belangrijker dan mij?

Iemand kan zich belangrijk maken door:
1) Zichzelf groot te maken
2) Vaag te zijn
3) Door niet volledig te zijn
4) Door te liegen
5) Door je uit te dagen
6) Door je te intimideren.

Misschien komt je uit een gezin waarin 1 van de ouders zichzelf altijd de belangrijkste vond.
Dan heb jij een mechanisme ontwikkeld om een ander altijd belangrijker te vinden. Jezelf als ondergeschikt plaatsen.

Bewustwoording is de eerste stap om dit tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kop op ,ik hoop dat je kunt denken ,wie is zij die mij dit laat gebeuren!!.Laat dit niet gebeuren,rechte rug en je neus in de wind en stel je sterk op.Als zij laat merken dat jou idee in haar ogen niet goed is ,confronteer haar meteen met de vraag :, zie ik aan je houding dat je het er niet mee eens bent?Blijf vragen stellen,en motiveer jou idee.En zorg er voor dat je dan met andere mensen bent.Niet alleen met haar.Het kan best zijn dat ze jaloers is op jou ideeen.Succes en laat dit nooit meer gebeuren!!