Hoe boek je deze verrichtingen (zie extra uitleg)?

- KS (kasstuk) 1 : opname 500 euro van KBC via bankcontact

- BU (bankuittreksel) 2: KBC, opname via bankcontact 500 euro.

Hoe boek je verrichting 1 en 2.

Verrichting 1:
Kas
à Bank ?

Verrichting 2:
Bank
à Kas ?

Wie kent er wat van boekhouden om mij hierin te helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij storting in de kas:
Kas /aan kruisposten.

Bij boeking van het bankafschrift
Kruisposten/ aan bank

Kas wordt daarmee gedebiteerd (bezit aan kasgeld wordt groter).
Bank wordt daarmee gecrediteerd (banktegoed wordt kleiner ofwel schuld aan bank wordt groter).
Kruisposten is per saldo € 0

NB Op balansrekeningen staan bezittingen debet en schulden credit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zo is het inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mijn onjuist gegeven antwoord tot verwarring leidt, heb ik deze verwijderd. (even voor de duidelijkheid, opdat jullie niet ineens denken dat ik nu op de vlucht sla;-) ) Ik sluit me nu bij Hajete's antwoord aan, omdat ik het niet beter kan uitleggen da Hajete heeft gedaan in zijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er bijna uit. Dit is wat mijn leraar zei over die boeking: "Er komt 500 EUR bij in de kassa. Tot zolang wij geen rekeningsuitreksel ontvangen hebben, mogen wij de bank niet crediteren. Wij moeten dus met een tussentijdse rekening werken nl. 580000 Transferten. Deze rekening dient dus als surrogaat voor de rekening Bank. Pas op het moment dat wij een rekeninguittrekstel ontvangen, mag je de bank crediteren (en de rekening 580000 debiteren als tegenboeking). Dus ook je bankjournaal moet je aanpassen." Wat is nu de juiste boeking dan voor beide verrichtingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men de gang van zaken in boekhouding doorziet, dan is de juiste boeking te onderkennen in mijn antwoord.
Het gebruik van de rekening "580000 Transferten" is geen algemeen aanvaarde gang van zaken in de financiele administratie in NL.
Het is niet juist dat die rekening een surrogaat zou zijn voor de rekening bank.
Want als de afboeking van de bank eerder zou worden geboekt dan de storting in de kas dan zou de te gebruiken tussenrekening niet een vervanging zijn van de rekening bank maar van de rekening kas.
Voor de bepaling van de juiste rekening zou men dan moeten weten welke gebeurtenis eerder geboekt wordt: de storting in de kas of de opname bij de bank. Dat is niet realistisch.
Als de boekingen van de banken en de boekingen in de kas door verschillende personen gebeuren dan moet namelijk helder en ondubbelzinnig vaststaan hoe e.e.a. geboekt wordt.

Andere antwoorden (1)

Je vraag is een beetje onduidelijk. Maar als je geld van de bank opneemt en stort in de kas is de kas debet en de bank credit.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus is verrichting 1:
kas
à bank en is verrichting 2
bank
à kas?
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt het steeds over opname van bank dus bank wordt steed minder dus bank credit.
ronron1212
12 jaar geleden
Hajete heeft daarvoor de journaalpost al gegeven dus kijk even bij zijn antwoord