Wat is het verschil tussen ziekte en arbeidsongeschiktheid?

Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een dag ziek bent vanwege griep ben je niet arbeidsongeschikt, als je blind bent ben je niet ziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arbeidsongeschikt in de zin van de sociale verzekeringen of bijv. in de ogen van een werkgever?

Het beste antwoord

Je bent ziek als je een ziekte hebt, zoals griep of reuma. Arbeidsongeschikt ben je als je geen werk kunt doen. Iemand die ziek is, is niet altijd arbeidsongeschikt, en andersom: met een verkoudheid kun je meestal prima werken, al ben je ziek. En iemand die na een ongeval een hoge dwarslaesie oploopt is arbeidsongeschikt, maar niet ziek.

Arbeidsongeschikt is echter ook op verschillende manieren te definiëren. Je kunt spreken van "tijdelijke arbeidsongeschiktheid", wanneer het gaat over een ziekte waardoor je niet kunt werken. In dat geval is iemand die een drie dagen durende heftige migraine-aanval heeft, tijdens die drie dagen arbeidsongeschikt (AO). Daarnaast heb je nog het verschil tussen AO voor het eigen werk en AO voor andere werkzaamheden. Zo kan een stratenmaker met ernstig versleten knieën ongeschikt zijn voor zijn eigen werk, maar geschikt als boekhoudkundig medewerker of telefonist/receptionist.

In Nederland is arbeidsongeschiktheid voor de wet vooral een financiële rekensom. Allereerst is er de ziektewet, die duurt tegenwoordig twee jaar. Dat geeft werkgever en werknemer twee jaar de tijd om het werk te hervatten, of te zoeken naar een andere functie. Na die twee jaar volgt de WIA-beoordeling, en dan zal er gekeken worden welke werkzaamheden iemand nog kan verrichtten. Dat is een vrij technisch verhaal, maar in het kort komt het er op neer dat uitgerekend wordt hoeveel iemand nog zou kunnen verdienen, en dat het verschil tussen het laatstverdiende loon en dat bedrag (de ‘restverdiencapaciteit’) maakt het AO-percentage. Zo is een AO-verzekering een echte verzekering: je verzekert je tegen een al te grote inkomensval in geval van (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. In die zin is er dus ook een verschil in wettelijke regelingen dat maakt of iemand ‘ziek’ of ‘arbeidsongeschikt’ is: iemand die nog in die twee jaar ziektewet zit en er alles aan doet om te reïntegreren, is voor de wet ziek. Iemand die een WIA-uitkering heeft, en verder in precies dezelfde situatie zit, is voor de wet arbeidsongeschikt.

In Nederland is iemand die aanspraak kan maken op een speciale uitkering voor arbeidsongeschikten (zoals WIA of Wajong) AO. Maar er zijn ook mensen die door ziekte of handicap niet kunnen werken, en die geen recht hebben op een uitkering, of die Bijstand ontvangen. Die mensen zijn reëel gezien ook AO, maar worden voor de wet niet zo aangemerkt. Er is dus ook een verschil tussen de reële en de papieren werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt door invloeden van buiten (b.v. Letsel) arbeidsongeschikt raken en je kunt ziek zijn (b.v. suikerziekte) en nog wel goed inzetbaar zijn voor je werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 100% arbeidsongeschikt bent, ben je niet in staat om te werken. Je kan echter voor een beroep 100% arbeidsongeschikt zijn, maar een ander beroep nog wel kunnen uitvoeren. (Bv: iemand zonder benen kan lastig bouwvakker zijn, maar kan prima een computergestuurd beroep doen)

Ziek zijn is tijdelijk je beroep niet kunnen uitoefenen. Bijvoorbeeld door griep of een operatie.

Een ziekte kan worden omgezet in arbeidsongeschiktheid, dit ligt ana de intensiteit van de ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziek zijn wil nog niet zeggen dat men arbeidsongeschikt is, een persoon met diabetes kan zeer goed functioneren op de arbeidsmarkt.

Arbeidsongeschikt wil niet zeggen dat men ziek is, denk daarbij aan iemand die geheel verlamd is geraakt door een ongeval.

Arbeidsongeschikt wil dus zeggen dat men geen arbeid in dienstverband kan verrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arbeidsongeschiktheid kent gradaties, je kunt 20% arbeidsongeschikt zijn, maar ook 100%. Daarentegen ben je ziek of niet. Je kunt werken of niet omdat je ziek bent. Je kunt volgens de wet niet 'een beetje ziek' zijn. Het is of ziek, of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziek zijn of een gebrek hebben is een aspect van gezondheid dat kan leiden tot arbeidsongeschiktheid vergeleken met het inkomen van oude functie.
AO is een gevolg en gaat over geld.
Dus dan gaat het over de verdiencapaciteit en de inzetbaarheid voor een functie in loondienst. Het gaat er niet om hoe erg de ziekte of het gebrek is en wat je niet meer kan doen maar wat met het restant er nog mee verdiend kan worden.
Hoe hoger je inkomen was, des te eerder ben je arbeidsongeschikt in de zin van de de uitvoering door het Uwv.

100% arbeidsongeschiktheid bestaat feitelijk niet; er is sprake van arbeidsongeschiktheidsklassen, bijvoorbeeld 80 - 100 %.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is iemand die ziek altijd arbeidsongeschikt. Antwoord is nee.

Ziekte is deels een feit en deels een beleving. Een verkoudheid kan voor de 1 een serieus idee geven dat hij/zij ziek is terwijl een ander even doorzet en weer verder gaat. Ook is het soort werk wat je doet belangrijk.
Ik zou met een verzwikte enkel nog kunnen werken, maar een postbode zou dat niet kunnen.

Daarom zal bij de bepaling hoeveel ziek je bent om (Deels) arbeidsongeschikt te zijn dit enkel bepaald kunnen worden door een Bedrijfsarts.
Deze bedrijfsarts kent jou werkzaamheden en jouw ziekte (beperking) Hij kan dus bepalen wat je nog wel of niet nog kan.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de beoordeling van de huisarts niet bepalend. Hij kent je werk niet.

Ziek is een alles omvattend begrip over het niet of deels werken van het lichaam.

Arbeidsongeschiktheid heeft te maken met de mate waarin je door beperkingen niet of deels je werkt kunt doen.

Vroeger was je ziek als je je emlde bij je werkgever. Tegenwoordig "vraag" je ziekenverlof aan. de werkgever kan dan beslissen of hij de mening direct van een bedrijfsarts wil hebben om te bepalen wat je restcapaciteit nog is. Dit wordt eigenlijk gepusht vanuit de regering. Immers ziek maakt niet arbeidsongeschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziekte is een lichamelijk of geestelijk lijden waardoor je niet optimaal functioneert.

Arbeidsongeschiktheid is het onvermogen om loonvormende arbeid te verrichten.

Zo is iemand die blind is niet ziek maar werken als taxichauffeur zou voor deze persoon niet de beste keus zijn.

Wel zou een blinde -om bij dit voorbeeld te blijven- uitstekend andere functies kunnen vervullen, veel blinden zien met hun oren en gevoel niet zelden beter dan zienden en zeker in het donker.

Dit is slechts als voorbeeld bedoeld en niet om wie dan ook te beledigen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo zijn er zieke mensen die toch arbeidgeschikt zijn en bijvoorbeeld lichamelijk gezonde mensen die door een stoornis/ mentale handicap toch geen baan kunnen behappen.

Wat een grote rol speelt is je belastbaarheid, mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten kunnen veel soorten werk verrichten maar een fysiek niet beperkte persoon die onbehandelbare wanen heeft of sociale handicaps heeft zou arbeidsongeschikt kunnen zijn.

Zo zal het bij menigeen vreemd voorkomen dat mensen met kanker gewoon werken en dat mensen waar ogenschijnlijk niets mee aan de hand is volledig afgekeurd zijn.

Het is dan ook een terrein waarbij zonder kundig inzicht moeilijk een uitspraak over te doen is.

Dit zijn allemaal voorbeelden en dienen uitsluitend daar toe, Ik vel op generlei wijze een oordeel over wat voor beperking of handicap dan ook.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo zijn er zieke mensen die toch arbeidgeschikt zijn en bijvoorbeeld lichamelijk gezonde mensen die door een stoornis/ mentale handicap toch geen baan kunnen behappen.

Wat een grote rol speelt is je belastbaarheid, mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten kunnen veel soorten werk verrichten maar een fysiek niet beperkte persoon die onbehandelbare wanen heeft of sociale handicaps heeft zou arbeidsongeschikt kunnen zijn.

Zo zal het bij menigeen vreemd voorkomen dat mensen met kanker gewoon werken en dat mensen waar ogenschijnlijk niets mee aan de hand is volledig afgekeurd zijn.

Het is dan ook een terrein waarbij zonder kundig inzicht moeilijk een uitspraak over te doen is.

Dit zijn allemaal voorbeelden en dienen uitsluitend daar toe, Ik vel op generlei wijze een oordeel over wat voor beperking of handicap dan ook.