Mag een werkgever geld terugvorderen als je uurloon fout blijkt in ondertekend contract achteraf?

Ik heb elke drie maanden een contract bij een uitzendbureau, nu heb ik mijn exemplaar ondertekend terug gestuurd en heb ik zelf ook een ondertekend exemplaar. Ik word vanmiddag gebeld met de mededeling dat het uurloon fout blijkt, ze hebben me zelfs al een paar weken betaald en nu willen ze dit verrekenen de volgende uitbetaling. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Kristal
12 jaar geleden
Als er een moment is waarop je goodwill kan kweken is het nu wel.
Je kan aangeven dat je eigenlijk gewoon recht hebt op dat geld vanwege het contract, maar dat je hen ter wille wil zijn om het contract te wijzigen met jouw instemming. Je kan wel overwegen of je hen mee wilt delen dat je het niet terecht vindt wanneer jij nu geld moet inleveren door hun fout.
Als jij schappelijk bent, flexibel, zullen zij je graag leuk werk bezorgen. Zorg dat hun fout in jouw voordeel werkt op langere termijn en dat je nu niet teveel op je strepen gaat staan.
Mooie kans :-)

Het beste antwoord

Als ik je goed begrijp heb jij, en het uitzendbureau een contract getekend voor een bepaald uurloon. Nu willen ze dit, achteraf, (nadat ze zelf getekend hebben) terugdraaien.

Nee, dat mag niet. Er kan in overleg gekeken worden of en hoe dit kan worden aangepast. Maar je hebt een contract, dat kan niet eenzijdig worden aangepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms krijg ik loonsverhoging en ik werk bij hetzelfde bedrijf meer dan 1,5 jaar. Nu zeggen ze dat ze 71 cent hebben omgedraaid het had 17 cent cent moeten zijn. Daar komen ze pas 1 maand later achter nadat we het 3maandelijks contract hebben ondertekend. Ik had het zelf niet eens opgemerkt. Ik heb het al 3 weken uitbetaald gekregen. Maar het staat op mijn loonstrookje en op mijn contract. En nu komen ze met een lullig telefoontje dat het fout is. Volgens mij mag dit niet zomaar. Getekend is getekend lijkt mij en daar moeten ze aan houden. Maar ik zou dit ook ergens willen vinden waar ik dit wettelijk kan aantonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hadden ze zelf beter op moeten letten. Zolang er niets in jouw contract staat dat wettelijk ongeldig is (bijvoorbeeld een loon dat lager is dan het minimum), is het contract geldig en hebben ze maar te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker als het over 54 cent gaat per gewerkt uur is dit echt onzin. Dat is 20 euro per week, 80 euro per maand. Oftewel, peanuts voor een bedrijf. Als ik jou was zou ik zeggen dat we het zo laten voor deze 3 maanden, maar dat je ervoor open staat dat het na die 3 maanden contract wordt terug gedraaid. Zo winnen jullie beide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ga, omdat ze niet eenzijdig een contract kunnen wijzigen en ook met terugwerkende kracht geld weer willen verrekenen. Ben ze wel tegemoet gekomen om akkoord te gaan om een nieuw contract op te stellen met het juiste bedrag, ook omdat je wel afhankelijk bent van werk van het uitzendbureau. Dus ik heb het voor elkaar gekregen dat er geen verrekening plaats vindt en een nieuw contract opgesteld, ook om hun te gunste te zijn met het oog op de toekomst ;-) Bedankt voor jullie antwoorden!

Andere antwoorden (1)

Denk goed na voordat je hier een ding van maakt. Je staat wellicht in je recht en op korte termijn levert het je iets op maar probeer ik de lange termijn te bewaken. Je kan een conflict veroorzaken zodat je er binnenkort op een nare manier weggewerkt word en ook heb je wellicht meer baat bij een goede relatie met je werkgever. Het feit dat jij ze een foutje vergeeft, zal er voor zorgen dat je in de toekomst credits hebt zodat ze een foutje van jou ook makkelijker kunnen vergeven. Sterkte met je besluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Eens met bovenstaand antwoord, maar je kunt altijd wat proberen nattuurlijk. In de geest van: OK, jullie hebben je vergist, maar ik hoefde daar niet bedacht op te zijn. Ik stel voor dat we het verschil delen.
Kristal
12 jaar geleden
Wijs antwoord en reactie Bosbros en teusvh.
Een antwoord dat op langere termijn wel eens goud waard kan zijn. +1