Hoeveel bedroeg inflatie in Amerika in 2008, 2009, 2010, 2011?

En de mondiale inflatie op mondiaal niveau?
(dus op wereldvlak)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je zelf wat googelt op "mondiale inflatie" dan zul je genoeg vinden, maar eigenlijk nooit exacte cijfers. Misschien is dat ook niet zo vreemd. Want wat heb je aan zo'n cijfer?

Als je bedenkt dat Argentinie in de 90-er jaren een inflatie had van 3000%, en Zimbabwe in 2008 een inflatie van 24.000% (geen typfout), dan krijg je natuurlijk heel vreemde gemiddelden als je de mondiale inflatie gaat uitrekenen. Die 24.000% zal, als je dat laat meewegen, leiden tot een absurd hoge mondiale inflatie. Je moet dan dus gaan corrigeren, en het ligt er maar net aan, hoe je dat doet. Het aandeel in de wereldhandel? Het BNP? Het aantal inwoners?

Voor de VS is het heel wat makkelijker te vinden, en ook voor de EU. We kunnen dan in ieder geval zeggen, dat we met die 2 grafiekjes al zo'n beetje de helft van de mondiale inflatie te pakken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zie voor de inflatie van de laatste jaren in de VS de onderstaande grafiek (die is wat duidelijker dan de grafiek bij het bovenstaande antwoord).

Dit is de prijsinflatie van December/December. Behalve voor 2011 daar zijn de cijfers voor November genomen, omdat December nog niet beschikbaar is.