Mijn man werkt in de horeca heeft een aantal keer tijdelijk contract gehad. Nu loopt zij contract per 1 februari af.

Ze moeten hem nu of een vast contract geven of het is klaar. Binnen hoeveel tijd moeten zij dit aangeven of kunnen ze gewoon op 31 januari zeggen bedankt maar je hoeft morgen niet meer te komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wanneer hij niks hoort heeft hij "automatisch een contract voor onbepaalde tijd"
Op het moment dat de arbeidsverhouding de periode van drie jaar overschrijdt, is er tussen partijen sprake van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dat is niet het geval als de overeenkomst eindigt voor de datum, waarop de eerste arbeidsovereenkomst drie jaar geleden is begonnen. Dus na drie jaar wordt de laatste overeenkomst voor bepaalde tijd omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (art 7:668a-1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet: einde contract is einde contract in dit geval, TENZIJ afgesproken wordt het om te zetten in een nieuw, vast, contract.
Zijn baas hoeft niets te zeggen. Er is een contract, dat loopt af op 31 januari. Klaar.

Op 1 feb. kan dan het volgende gebeuren:
- Je man gaat naar zijn werk en werkt gewoon zijn dienst. Dan is volgens de wet zijn tijdelijke contract omgezet in een vast contract.
- Je man gaat naar zijn werk en zijn baas vraagt wat hij daar doet omdat zijn contract is afgelopen. Einde verhaal.

Oftewel, als hij gewoon verwacht wordt te werken 1 feb heeft hij automatisch een vast contract vanaf dat moment.

--
Maar, waarom zou je dat afwachten? Je man kan het beste de volgende keer dat hij naar z'n werk gaat even op z'n baas afstappen en iets zeggen in de trant van 'beste baas, mijn contract loopt 1 feb af en ik zou hier graag willen blijven na die tijd. Kunnen we een nieuw contract regelen? Zo niet, dan ga ik op zoek naar wat anders.'

Je opent zo namelijk ook de mogelijkheid om het contract opnieuw te bespreken, die je anders verliest. En je weet eerder waar je aan toe bent. Alleen maar voordelen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
Ja, ze mogen inderdaad op 31 januari zeggen "bedankt en hopelijk tot ooit." Het contract loopt automatisch op 31 januari af. De werkgever is niet verplicht om dat expliciet op te zeggen. Het is wel zo, zoals in het vorige antwoord staat, dat als ze hem op 1 februari weer laten komen en hem aan het werk zetten dat zijn contract dan onder dezelfde voorwaarden voortgezet is. Omdat dit zijn derde contract was betekent dat automatisch dat hij dan in vaste dienst is.

Ik weet dat in de horeca vermijdt wordt om met vaste contracten te werken. Maar het is desondanks toch een goed idee dat jouw man zeer binnenkort eens met de baas om de tafel gaat om te kijken hoe ze het op gaan lossen. Als ze tevreden over hem zijn en de zaak loopt goed, dan kan hij best voorstellen om gewoon een vast contract aan te gaan.

Mocht de baas dat echt niet willen, maar hij vindt het wel leuk werken daar dan is een andere oplossing is om na het aflopen van het contract 3 maanden te wachten. Dan begint de teller van de drie contracten weer opnieuw te lopen. Hij kan in de tussentijd in de WW, maar let op: hij heeft dan wel een sollicitatieplicht.