Kijk eens naar: "What if...?"
op onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Somber, niet meer funshoppen...Snik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahah typisch +1
Aangezien we zelf niet alles kunnen verbouwen in onze tuintjes en we toch waarschijnlijk honger zullen blijven houden denk ik dat we dan iets anders gaan gebruiken als ruilmiddel.
Je kunt denken aan goud en zout zoals vroeger, maar misschien zou het tegenwoordig wel kunnen gaan met mobieltjes, breezer of laptops.

Maar je zou wel de echte geldwolven uit de maatschappij halen, dus het wordt wel leuker denk ik.
Sharona gaat dan funshoppen met blokjes zout denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL+1 ik ga zorgen dat ik vast een voorraad in huis heb...
We zijn met 100 miljard mensen op deze aardbol, Afrika is uitgestorven, 1 op de 2 mensen sterft aan een eenvoudig griepje. Oorlog wordt overal gevoerd want het enige wat telt is land en voedsel. Dit word dan ook met hand en tand bewaakt. We hebben alleen natuurlijk voedsel en om die reden zijn de zeeen gedoemd want vis wordt overbevangen om alle 100 miljard mensen te voorzien. Maar een opsteker, de wereld is schoon met uitzondering van alle lijken waar we niet meer van weten waar we ze kwijt moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 miljard??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die lijken kunnen we gewoon blijven cremeren hoor.. Of 'n begrafenis kan ook!
In de hoofd kan alles, dus fantaseer er maar op los, dan zou er anarchie zijn en werd er gemoord bij het leven...

Fantaseer maar eens dat er overal werkelijke vrede is, heb je dan wel geld nodig?

Toegevoegd na 11 minuten:
En daarbij de wereld heeft nog nooit iets om geld gegeven, noch heeft het ooit enig geld in bezit gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt er vast wel iets vervangends uitgedacht.
Goud of zoiets dergelijks
En anders weer de gewone ouderwetse ruilhandel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem eens een kijkje in Zambia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wereld zonder geld? Het zou een verademing zijn...Maar om antwoord te geven op je vraag. Er zou weer gewoon ruilhandel zijn zoals dit héél vroeger gewoon was. Er zou zouden geen bronnen als goud of zilver worden uitgegeven. Zou men dat gaan doen dan ontstaat er weer geld en krijg je dezelfe situatie waarin we nu leven.

Om dat te begrijpen moet je weten hoe geld is ontstaan.
Geld is niet meer en niet minder dan een ruilmiddel gemaakt uit munten en papier. Het wordt gebruikt in plaats van de goudstaven.
Probleem is alleen dat er meer wordt uitgegeven dan de goudstaven daadwerkelijk waard zijn.

In het begin vroeg men een "bankier" op een goudstaaf te passen en deze veilig op te bergen. De "bankier" zag hier wel wat in en gaf de eigenaar een papier waarop stond dat er 1 goudstaaf bij hem in bewaring was gebracht. Dit was voor de eigenaar het bewijs dat hij ergens een goudstaaf had liggen.
De bankier echter dacht; waarom geef ik niet twee papieren uit; dus ook aan iemand anders een papier waarmee deze dingen kon komen. Het risico dat de echter eigenaar zijn goudstaaf komt halen is immers toch vrij gering. En zo is geld en zijn er schulden ontstaan.

Dus eigenlijk bestaat er helemaal geen geld maar alleen schuld. En deze schuld is veroozaakt door bankiers die op papier "leningen" verstrekken zonder dat de daadwerkelijk deze bedragen bezitten.

Het is wat moeilijk om zo uit te leggen maar als je naar het filmpje "Money as Dept" kijkt dan begrijp je het helemaal en snap je ook mijn uitspraak dat er eigenlijk helemaal geen geld bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je zou denken heel mooi
maar tegelijk wordt er heel erg veel heel erg moeilijk

en om die problemen op te lossen
zou er weer geld ontstaan, het zou opnieuw uitgevonden worden,
na ik schat een minuut of vijf:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We dienen elkaar door dingen voor elkaar te doen waar we goed in zijn.
Dus een elektricien legt elektriciteit aan in het huis van een kok, en die geeft de elektricien een heerlijke maaltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel anders dan nu.
Misschien wel een Chaos.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeren en grootgrondbezitters zouden dan veel macht hebben. De economie begint toch met de behoefte aan eten. De mensen die land hebben kunnen eten verbouwen en wel veel meer dan ze zelf nodig hebben. Dit overschot kunnen ze dan ruilen voor een ander product waar zij weer behoefte aan hebben en zo komt automatisch de complete ruilhandel op gang. Zeer snel zou iemand op het idee komen een soort vouchers/ tegoedbonnen te gaan uitgeven voor producten die hij gaat leveren in de toekomst (bijv. van een nieuwe oogst), zodat hij zelf nu alvast een ander product kan krijgen (bijv. een paard
om het land te ploegen).
Die tegoedbonnen zijn dan eigenlijk het geld wat automatisch zal worden ingevoerd.
Zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou er wel weer wat anders zijn wat net zo belangrijk word gevonden als geld (een handels merk).
Of directe ruil in plaats van indirecte ruil net als vroeger, bijvoorbeeld een paard voor 3 schapen, of 2 nokias voor 1 tomtom en een broodje kebab :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er ook wel is aan gedacht( iedereen wel)

Maar waarom zouden de boeren,straatmakers,doktors nog zoveel gaan werken zonder geld ?

Niet dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je dan dingen voor anderen gaat doen en dat je dan weer dingen ervoor terug krijgt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zullen geen nieuwe dingen meer komen, onderscheidt valt weg, het zou een dooie boel worden :)

gelukkig is het onmogelijk