is een Betalingskenmerk hetzelfde als een Factuurnummer?

Welke moet je wáár invullen? elke keer weer heb ik ruzie met die acceptgiro's, omdat ze zo onduidelijk zijn.
Het aantal nummers past meestal niet precies
er komt vaak 'P00' voor een rekeningnummer te staan,
en nergens leggen ze het uit.

Is er iemand die mij verder kan helpen? :-)

Toegevoegd na 37 minuten:
in dit geval heb ik alleen een factuurnummer van 6cijfers lang, (en het rekeningnummer natuurlijk.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
66.1K

Het beste antwoord

Zit er een acceptgiroformulier bij de factuur, dan kun je het betalingskenmerk vinden in het vakje naast het te betalen bedrag. Dit hoeven niet per se precies 16 cijfers te zijn. Dat kunnen er ook minder zijn.. Heb je geen acceptgiro dan doe je de betaling in internetbankieren niet met een acceptgiro maar met "overschrijven" of een "geld overmaken" (benaming is per bank net iets verschillend. Dan kun je in de omschrijving gewoon het volledige factuurnummer invullen. Overigens zal het geld in de meeste gevallen ook best goed terecht komen als je een acceptgiro wel middels overschijving betaalt. Hooguit zal de verwerking bij de ontvanger ietsje langer op zich laten wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, een betalingskenmerk staat nooit op de factuur, alleen onderaan een acceptgiro. Op een acceptgiro staat nooit een factuurnummer, die staat weer op de factuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou bij omschrijving (als je iets overmaakt dmv acceptgiro) er het factuurnummer bovenaan de factuur/brief kunnen schrijven en je komt vanzelf bij het vakje betalingskenmerk, deze heeft 16 cijfers, die staat helemaal onderin de acceptgiro. Als je via de bank naar een giro overmaakt moet je altijd een P voor het rekeningnummer zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat ik het factuurnummer toch ergens in moet vullen?
er zijn 3 in te vullen vakken: rekeningnummer, ter name van, en betalingskenmerk. Die eerste 2 lijken me niet voor de hand liggend eigenlijk,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heb je (dat is met internetbankieren tenminste) een vak met opmerkingen, die heb je niet op een acceptgiro....dan hoeft het factuurnummer niet, aan het betalingskenmerk kunnen ze bij het bedrijf zien om welke factuur het gaat, dan is het vermelden van dat nummer niet nodig.
Het betalingskenmerk bevat vaak het factuurnummer maar dat hoeft niet.
In de voorgedrukte ruimte van een papieren acceptgiro is ruimte voor en staan maximaal 16 cijfers. Die bevatten voor de begunstigde alle noodzakelijke informatie.

Als je een handmatige overschrijvingsopdracht gebruikt (digitaal of van papier) vermeld je daarop bij de omschrijving de op de factuur of rekening vermelde gegevens: vaak klant- of debiteurennummer, factuurnummer en datum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een factuur hebt gehad met een acceptgiro erbij staat het betalingskenmerk daarop dit rechts op de accept een 16 cijferignummer. Dit kun je alleen invullen als je via telebankieren betaald via de acceptgiro methode. Bij omschrijving kun je dan een factuurnummer zetten. Betaal je via een bankoverschrijving kun je het betalingskenmerk invullen bij de omschrijving. Daarnaast kun je er ook het factuurnummer naast vermelden dit hoeft niet.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb geen betalingskenmerk. Vreemd...