Kan ik een aanvullende beurs van de duo krijgen als mijn ouders geen belastingaangifte willen doen?

Ik krijg alleen een basisbeurs omdat mijn moeder haar belastingaangifte 2009 niet heeft gedaan en ze is dit ook niet van plan. Maar ik red het financieel niet van een basisbeurs. Kan ik alsnog een aanvullende beurs krijgen of mijn moeder er toe verplichten haar belastingaangifte te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Wat je wel kunt doen is 'afstand nemen' van je ouders. Je bent dan voor de staat officieel geen kind meer van je ouders, dan kom je in aanmerking voor extra ondersteuning vanuit de staat.

Het beste is als je je moeder duidelijk maakt dat jij in de problemen komt als zij geen belastingaangifte doet. Oh en je kunt ook toevoegen dat ze zelf enorm in de problemen zit als de belastingdienst er als nog achter komt... Dan mag je namelijk alles terug gaan betalen en houdt ze niets over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze procedure van "afstand nemen" is enorm lastig voor elkaar te krijgen, uit eigen ervaring: lukt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt gaat echt niet lukken
Indien je moeder geen belastingaangifte heeft gedaan, heeft de belasting zelf een oplage gemaakt. Indien alles "betaald" blijkt te zijn, zullen ze niet aan de deur komen.

Belastingaangifte is voor mensen alleen interessant als ze verwachten geld terug te krijgen. Als de belasting geld mist, komen ze vanzelf.

Hoe dan ook, er zijn dus twee mogelijkheden:

1. Je moeder (en vader?) verdient (of verdienen) teveel waardoor jij simpelweg geen recht hebt op een aanvullende beurs zolang jou ouders jou financieel ondersteunen. Indien jij geld tekort komt, verwacht de regering dat jij dit aangevuld krijgt van jou ouders, aangezien die een voldoende salaris hebben om dit te verwezenlijken. (Dit zien ze aan hun verzamelinkomen of het inkomen van je moeder).

2. Je moeder werkt zwart of helemaal niet. Hierover hoef je geen uitspraak hier te doen op GV, echter als dit zo is, zou jou moeders verzamelinkomen voor de belastingdienst €0,- moeten zijn. In dat geval zou jij, tenzij je vader erg veel verdient, een aanvullende beurs moeten krijgen. Indien jou moeder dus helemaal niets verdient, zou ik als ik haar was wél een belastingaangifte aanvullen, aangezien je dan recht hebt op enkele honderden euro's.

Hoe dan ook, denk ik dat het verzamelinkomen van jou ouder(s) simpelweg te hoog is, dat jij geen recht hebt op een aanvullende beurs. De basisbeurs dient te worden aangevuld door je ouder(s), tenminste hier gaan ze vanuit.

Ikzelf heb ook een basisbeurs en er is in principe gewoon van rond te komen. Mocht je toch wat extra's willen is een bijbaantje nooit verkeerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verplichten is een groot woord in deze. Waarom zou je niet - eventueel met hulp van een bemiddelingspartij - rond de tafel gaan zitten met je moeder en haar vragen waarom zij niet (goed) financieel voor haar kind wil zorgen?

Er kunnen natuurlijk vele redenen zijn waarom zij die aangifte niet wil / kan / enz. doen, maar die noem je niet in je vraag. Dat maakt het lastig om met een goede suggestie te komen.

Als er sprake is van een scheiding, wat staat er dan in het (verplichte) ouderschapsplan?

Je opties zijn dus volgens mij:

1) Het via bemiddelen zien op te lossen
2) Kijken of je via een rechtszaak de zorg kunt afdwingen, maar ik schat in dat dit niet gaat lukken
3) Op zoek gaan naar een succesvolle zaak waarin een 'langdurig conflict' is aangetoond bij de IB-Groep en kijken of jouw situatie hier op lijkt.