Mag ik me ziek melden voor een vrijwillige operatie?

Ik laat zeer ws. een borstverkleinende operatie doen. Nu zegt een collega dat ik dan verlof moet opnemen en me niet ziek mag melden omdat het iets vrijwilligs is. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet ziek dus kun je je ook niet ziekmelden zonder te liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook mensen die zich ziekmelden om een verkoudheid,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liegen heeft geen zin en mag 2 weken niet werken dus moet wat maar men zegt geen medische noodzaak dus verlof opnemen. Overigens krijg ik de behandeling volledig betaald door de ziektekostenverzekering dus tja was is medische noodzaak?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roland, na de operatie is ze toch niet in staat om te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 't vergoed wordt door de verzekering lijkt het me dus aangetoond dat het echt nodig is bij jou. Het lijkt me heel redelijk dat je je ziek meldt. We lopen toch ook niet te piepen over al die voetbalblessures die min of meer vrijwillig zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel Dat vind ik een scheve vergelijking. Als je als timmerman per ongeluk op je hand slaat met een hamer, kan je ook je hand breken en dat is toch ook niet vrijwillig? Dat is een risico van het vak.
Pieter2011
12 jaar geleden
Hier vind je een aardige discussie over dit onderwerp:
http://www.hrbase.nl/forum/topics/cosmetische-ingreep-ziekmelden?page=1&commentId=1975076%3AComment%3A52535&x=1#1975076Comment52535
En verder: als je onder een CAO valt, kijk dan eens goed wat daar in staat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Krekatos, zo scheef is die vergelijking niet helemaal. Een timmerman loopt een blessure op op het werk, risico van het vak, maar voor het vak heb je gekozen. Een borstverkleinende operatie is niet geheel vrijwillig, vraagsteller heeft er niet voor gekozen vrouw te worden, ook niet om te grote borsten te krijgen met rugklachten van dien (misschien), ze krijgt het vergoedt van de ziekenfonds, dus zal wel niet zijn puur voor de schoonheid neem ik aan, een borstvergrotende operatie daarentegen is wel weer niet te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@krekatos: Tja, dat mag jij vinden. Ik werd er in de tijd dat ik zwanger was altijd erg moe van als mijn collega zonder kinderen zat te mopperen dat ik altijd zo afgeleefd was en nooit kon overwerken, terwijl ze zelf om de haverklap thuis bleef met haar hockeyknietjes. Dat is natuurlijk iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe is de verhouding met je baas?
kun je eea uitleggen en misschien op basis van 50/50 eea regelen.. dan ben je eerlijk en mogelijk beter af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een medische indicatie voor de ingreep is dan geldt het gewoon als ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn overbuurvrouw zit met exact hetzelfde probleem ivm een maagverkleining. ook zij moet verlof opnemen na haar operatie (en dat terwijl ze al jaren last heeft van haar rug en knieën door haar overgewicht en daar ook al meerdere malen ziek voor is geweest. in plaats van dat haar werkgever nu blij is dat er eindelijk wat aan gedaan kan worden....).

Antwoorden (5)

je bent "ziek" wanneer je niet in staat bent om je werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Voor een docent kan het verliezen van de stem een reden zijn, terwijl dat voor een ander wellicht geen probleem is. De reden van je ziek zijn (te hard schreeuwen bij een concert, griep, vrijwillige keuze voor operatie) heeft wat mij betreft geen invloed op je ziek melding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er van af. Een borstverkleinende operatie is niet altijd ter verfraaiing, maar soms gewoon een medische noodzaak. In principe vergoed een werkgever alleen ziektedagen die jij niet opzettelijk hebt veroorzaakt. Als je een verwijzing van je dokter hebt, hoef je geen verlof op te nemen. Voor echt cosmetische operaties ("onnodige verfraaiingen" als verwijderen van moedervlekken) geldt dat er verlof moet worden opgenomen omdat dit geen medische noodzaak heeft. Je kunt altijd vooraf overleggen met je werkgever en de eventuele medische noodzaak laten onderbouwen door je huisarts of bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ingrid, ik zou me niet teveel aantrekken van die collega van je, ik ga ervanuit dat het een man is die zelf geen borsten heeft die te groot zijn. Van te grote borsten kan je wel degelijk lichamelijke problemen hebben en kan dat je wel degelijk in de weg zitten met je werk (ligt eraan wat voor werk natuurlijk).

Een bevalling is ook vrijwillig, sportblessures zijn ook in de vrije tijd gebeurd maar het feit dat jij vrouw bent en je nu eenmaal te grote borsten hebt die jou in de weg zitten is iets waar je niet voor gekozen hebt en wat operatief verholpen kan worden. Ik zou als ik jou was maar zelf naar je baas gaan, hier je probleem voorleggen en waarom die operatie voor jou nodig is, dan zal hij hier heus wel begrip voor hebben, hij zal geen reden hebben jou te mogen ontslaan.

Ik wens je het allerbeste met je operatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het medisch noodzakelijk is, mag je je ziek melden.
Als het voor de lol is, dien je vakantiedagen op te nemen.

Vroeger was de jurisprudentie redelijk op hand van de werknemer, maar de tijden zijn veranderd. En terecht ; er komen nogal wat kosten kijken bij een dergelijk verzuim, dat al snel twee weken in beslag kan nemen. Tegenwoordig gaat de jurisprudentie meer de kant uit van '; moedwillig stappen ondernemen teneinde ziek te worden' en dat pakt zeker NIET uit in het voordeel van de werknemer.

Het verschuilt echter van bedrijf tot bedrijf ; er is niet een echt eensluidende wet over (ook omdat het een grijs gebied is). Vraag het na bij je werkgever, en hou je aan zijn voorschrift / advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als man kijk ik er zo tegen aan:

Borstvergroting doe je om een man te lokken, is niet noodzakelijk voor je werk:

Verlof

Borstverkleining doe je omdat ze in de weg zitten en / of je er veel last van onder vindt, kan zorgen dat je nog beter gaat werken als je geopereerd bent:

Ziek