Kun je postzegels inwisselen voor geld?

Gewoon normale postzegels (met waardeaanduiding) van PostNL. Heb hier een paar velletjes en ik verstuur echt nooit post, dus liggen ze hier maar kwijt te raken.

Kan ik ze bij het postkantoor teruggeven voor de aankoopwaarde?

Nu weet ik dat mijn moeder vroeger in de supermarkt en bij de boekhandel met postzegels betaalde, kan dat nog steeds?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K
Amadea
12 jaar geleden
Ken je niet iemand die nog wel veel post verstuurt? Aangezien er geen waardeaanduiding meer op postzegels staat, maar alleen 1 en 2, zal een postagentschap ze niet meer willen hebben. Postkantoren bestaan volgens mij ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het andere alternatief ja, maar ik ken zo snel niemand en aan m'n vrienden geld vragen voor postzegels vind ik ook weer zoiets. Dus dan liever bij de 'postbalie' (een kantoor is het inderdaad niet meer ;) ) inleveren als dat zou kunnen. Op die van mij staat nog wel een waardeaanduiding, nemen ze die ook niet meer terug? Of juist die niet omdat ze oud zijn?

Het beste antwoord

Het laatste postkantoor is een maand geleden gesloten, dus daar kun je sowieso niet meer terecht. Je zult dus bij een servicepunt moeten zijn, en dat zijn alleen maar winkels die er andere dingen bij doen. Zij krijgen alleen maar een bepaald percentage van de verkochte postzegels, en afgehaalde pakketjes. Bij die ondernemers zal niet veel animo zijn om postzegels te gaan ruilen tegen geld.

Een postzegel is eigenlijk niets anders dan een boekenbon, strippenkaart, zegeltjes die je bij de benzinepomp krijgt, of een bonnetje waar je je prepaid mee op kunt waarderen. Je koopt een recht, waar je pas later gebruik van maakt, en bij al die zaken is het overbekend dat ze niet voor geld in te wisselen zijn. Zelfs bij de landelijke invoering van de OV-chipkaart kon je je strippenkaarten niet inleveren.

Naast bovengenoemde redenen, zal er voor de postzegels vooral de reden zijn geweest, dat het om hygienische redenen niet zo handig is om postzegels door iedereen te laten inruilen. Want je gaat dan aan iets likken, wat mogelijk anderen al in handen hebben gehad. Plakzegels zullen er nu vast niet meer zijn, maar je kunt er vanuit gaan, dat dat geen reden voor Post.nl is geweest om die regel te wijzigen toen de zelfplakzegels kwamen.

Het kan dus niet wat je wilt, maar er is één troost: je bent nog jong, en je kunt postzegels altijd blijven gebruiken, óók na tariefswijzigingen. Zelfs postzegels van 80 cent, van 10 jaar geleden kun je nog gewoon gebruiken.

Als het postzegels zijn, die zelfklevend op zo'n kaartje zitten, is er maar één mogelijkheid, en dat is vragen in een winkel (met servicepunt) waar je veel komt, en ze je kennen. Voor een goeie klant, wil men wel eens een beetje coulant zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

wat ik zelf heb gedaan, omdat ik niet vertrouwd ben met contant geld op post doen, is als je iets koopt via marktplaats of elders, vragen of je heb bedrag bv 5 euro mag op sturen in postzegel waarde, dus 5 euro is 11xpostzegel van 46 cent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan bij postzegelsinwisselen.nl
Waarde 1 en 2 en kinder- en decemberzegels