Op welke basis worden prijzen van goederen vastgelegd?

Wij horen het hier in België om de haverklap : internet zou hier 30% duurder zijn dan in onze buurlanden, Ikea zou hier 22% duurder zijn etc.
Als grote "schuldige" wijst men hier naar de automatische loonindexering. Dit is een systeem waarbij de prijzen van een aantal vooral bepaalde goederen worden gecheckt : eenmaal er een spilindex is overschreden, stijgen de lonen. Wij zouden het enige land ter wereld zijn waar dit gebeurt. Doordat de lonen stijgen, moet men echter ook de producten duurder maken enz...
Volgens mij zijn er echter ook andere mechanismen die maken dat sommige landen "duurder" zijn dan andere landen. Maar welke zijn dat?
N.B. Ik heb het hier dan over vergelijkbare "Westerse" landen, waar de lonen, sociale voorzieningen e.d. ongeveer gelijk zijn tov elkaar.

12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Heb je zelf geconstateerd dat de verhalen kloppen? Ik pak een simpel voorbeeld bij IKEA NL en Be, een Billy hoekboekenkast kost in Nl 438 en in Be, 417. Hoezo 22% duurder? En natuurlijk zal er wel iets zijn dat duurder is in België, maar in Nederland kun je internetten voor een tientje, maar ook voor 75 euro per maand. Hoe wil je dat vergelijken? Auto's zijn in België goedkoper, bier is er goedkoper, huizen zijn vaak goedkoper enzovoort. Je kunt er niet een paar dingen uitpikken die mensen roeptoeteren en dan maar aannemen dat het waar is.

Het beste antwoord

Ik weet te weinig van de Belgische situatie om dit te kunnen beoordelen maar als uit de jaarrekeningen van de verschillende bedrijven blijkt dat ze werkelijk enorme winsten hebben gemaakt dan is op de een of andere manier de marktwerking verstoord. Ook België zal zeker een mededingingsautoriteit kennen en die zou daar dan in moeten springen. Die automatische indexering lijkt mij overigens een probaat middel om de inflatie aan te wakkeren. Hebben jullie werkelijk zoiets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ja, inderdaad. men wil dat al lang afschaffen maar de vakbonden zijn er tegen omdat de koopkracht zo achteruit gaat.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de meeste prijzen zelf worden gepaald, de consument word hier de dupe van! Dus, woekerwinst daar lijkt het op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onzin. Volgens jouw redenering maken verkopers op elk product een woekerwinst.