Waarom dacht Pieter Lakeman dat hij de DSBspaarders hielp door te zeggen dat ze allemaal hun geld weg moesten halen?

Pieter Lakeman was voorzitter van een stichting die probeerde geld terug te halen voor mensen die een te dure lening hadden bij de DSB, en riep de spaarders op hun geld terug te halen. Maar door het daaruit ontstane faillissement krijgen de mensen met DSBleningen juist geen geld meer terug, terwijl die regeling eigenlijk al rond was.. Wat had Pieter Lakeman nou gedacht dat er ging gebeuren, wat was zijn redenering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Zonder zelf een oordeel te vellen hieronder de gedachtengang van Pieter Lakeman, zoals hij deze verwoordt op zijn website:

Zolang DSB bank niet failliet is heeft Dirk Scheringa alles voor het zeggen. Hypotheekleed is ervan overtuigd dat DSB bank dan in de eerste plaats de belangen van Dirk Scheringa behartigt. Zodra DSB bank failliet is gaat alle macht naar de curator en de rechtbank Alkmaar, onder wiens toezicht de curator zijn werk verricht. De curator heeft als wettelijke taak op te komen voor de belangen van alle schuldeisers, zowel polisslachtoffers als spaarders. Zie voor het hele verhaal de link hieronder.

tp

Nogmaals, het gaat hierbij om de mening van Pieter Lakeman zelf, want dat was de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is een afweging voor en tegen... Perfect oplossingen bestaan niet in intermenselijke zaken...

Dus zijn afweging was om het beste te doen en dat deed hij ook... En met voor hem de beste optie, anders deed hij wel anders... Hij woog af en kwam tot zijn daden na zijn afweging, zo gaat dat nu eenmaal...

En wanneer maak je de balans op... Als je chirurg je opereert, kun je tijdens de operatie al een balans opmaken? Ik dacht het niet...

Dus we zullen nog zien wat dit brengt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu kan er een commissie opgericht worden om het een en ander te onderzoeken, en blijf de toezichtshouderTs: DNB, buiten schoT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat lakeman dacht??

Zijn ego dacht.

Met de botte bijl ergens ingaan werkt niet. Zeker niet als er zoveel partijen bij betrokken zijn.

Als ik 9 ton zou verliezen zoals dat echtpaar is overkomen in de reportage over de echte slachtoffers van dit debacle zou Lakeman een kamer moeten gaan huren bij Wilders om nog ouder te worden dan hij nu is.

Totaal onverantwoord en stompzinnig gedrag heeft die kerel vertoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vindt dat een bedrijf een fout heeft gemaakt, kun je dat voorleggen aan de rechter. Als die het met je eens is, kun je je vordering verhalen op het bedrijf. Als je het bedrijf moedwillig kapot maakt, heb je geen verhaalsmogelijkheid meer. Voor mij is dit een zeer onverantwoorde en ondoordachte actie waarmee Lakeman duizenden spaarders heeft gedupeerd, de Nederlandse economie nationale en internationale schade heeft toegebracht en honderden mensen werkeloos heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij heeft helemaal niet nagedacht.
Wat nog totaal niet belicht is geworden, is het feit dat hij waarschijnlijk uit wrok is losgeslagen, omdat de man in de gaten kreeg dat zijn stichting het onderspit ging delven t.o.v. die andere stichting die voor hypotheek- gedupeerden optrad. Daar was inmmers al een regeling mee getroffen en Lakeman had nog totaal geen voet aan de grond bij Scheringa.
Uit nood heeft hij toen maar opgeroepen om de bank op te blazen.
Natuurlijk waren de praktijken van de DSB niet koosjer, maar met tijd en beleid was dit allemaal niet gebeurd.
Zelfs iedere eenvoudige burger begrijpt, dat een faillissement enorm veel schade berokkent, waardoor de gewone spaarders en hypotheekgevers de eerste en grootste gedupeerden zijn.
Grote bedrijven zorgen er wel voor dat ze aan hun trekken komen (zie maar de beslagleggingen), evenals de deurwaarders en curatoren, die er goed mee weg komen.
Dom, dom, dom van meneer L.