Wat zijn de voordelen van een zwartwerker voor werkgever?

Ik vroeg me af wat nou de voordelen voor een werkgever zijn als hij een zwartwerker in dienst heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (6)

Normaal kost een werknemer brutoloon x1,75, die 0,75 zijn belastingen premies pensioen vakantiegeld enz enz. Als iemand zwartwerkt kost die precies het afgesproken bedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goedkoper en hij hoeft geen rekening te houden met wettelijke rechten van de werknemer.
Dit kan gunstig zijn voor zowel werkgever als werknemer want hij kan je op deze manier ook wat meer betalen terwijl hij uiteindelijk toch minder betaalt dan wat hij aan je kwijt zou zijn bij witwerken.

Ik heb ooit de financiële administratie van een bedrijf gedaan en schrok heel erg van wat ze kwijt waren aan hun werknemers en het verschil in salaris dat ze ontvingen.
Dure grap dus!

Maar goed, duur of niet, wit vind ik wel beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms heeft een ondernemer ook de beschikking over "zwart geld". Dat moet hij dan zien wit te wassen, of op een andere manier zien uit te geven dan het officiële circuit. Dan is zwart personeel daar een hele goeie voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten het geld dat aan de belasting afgedragen moet worden, hoeft de werkgever ook geen ziektegeld te betalen en kan de werkgever bepalen wanneer de zwartwerker komt en waarvoor, hij kan de zwartwerker dus een uurtje laten komen en heeft verder geen verplichtingen aan hem of haar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkgever betaald veel kosten over je loon heen. Bijvoorbeeld verzekeringen en vakantiegeld. Als je zwart werkt hoeft dat niet en krijg je gewoon per uur een bedrag. Wel zijn er aan zwart werken risico's verbonden, als er iets met je gebeurd op de werkvloer ben je niet verzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit vroeg de zender VTM in België aan liefst 75 accountants en boekhouder of er iemand was die op TV wou pleiten TEGEN zwart werk. Ze vonden GEEN enkele, waarna ze naar mij bleven bellen om toch op TV te komen (wat ik niet zo graag deed toen).

Bij de peiling voor mijn 'uitleg' was zo'n kleine 80% ervoor dat zwart werk mocht, na mijn uitleg nog ruim 40%.

Ik had het vooral over het feit dat dit een korte termijnvisie is maar ook deels een gevolg van de erg hoge fiscale en parafiscale (lees: sociale) belastingdruk in België. Ze knipten dat laatste er echter uit, zodat in de uitzending er erg radicaal uitkwam (wat mij nu minder stoorde dan na de uitzending).

Dit gold toen specifiek ook vooral voor bepaalde personeelsintensieve sectoren, waaronder horeca, garagesector, land- en tuinbouw, maar eerlijk gezegd, dit zwart is er al grotendeels uit en wie gesnapt wordt betaalt nu gigantisch veel.

Mijn boekhoudklanten slapen graag rustig en doen daar zelden nog aan mee, behalve bepaalde arbeiders die slechts 38 uren per week mogen werken en graag meer werken zodat ze tegen hun 30ste al een eigen huis hebben (luiaards worden in België meer beschermd dan actieve werkers).

Voordeel kant werkgever:
1. Geen patronale RSZ (36% of meer) op bruto loon
2. Geen beperkingen allerhande qua tijd
3. Geen verplichtingen en extra kosten 13de maand en extra-legale voordelen
Voordeel kant werknemer
1. Geen inhouding RSZ noch B.V.
2. Geen taxatie in hoogste belastingschijven als het extra uren betreft (belastinvoet snel 50% + AGB)
3. Ontvangt dit meestal zeer snel cash
4. Kan dikwijls zo dubbel profiteren van vervangingsinkomsten
Nadeel kant werkgever:
1. Als hij zwarte inkomsten heeft, is hij erg dom deze te geven aan personeel. Ik merk dikwijls dat werkgever belastingen van personeel op die manier betaalt en hij er dus aan toesteekt!
2. Pakkans erg groot in België, ook door klikken. Verliest macht op personeel dikwijls.
3. Erg asociaal; op termijn schuldig aan hoge belastingdruk.
Nadeel kant werknemer:
1. Probleem krijgen lening bij bank door te laag netto inkomen
2. Bouwt geen rechten op (13de maand; pensioen)
3. Erg asociaal; op termijn schuldig aan hoge belastingdruk.

Ik heb er geen problemen mee dat men deze mensen zwaar aanpakt.