Mijn nichtje heeft gevraagd of ze zich samen met haar zoontje in mag schrijven op ons adres. Nu is mijn vraag, wat zijn de consequenties hiervan ?

consequenties voor ons

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een huur- of een koophuis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je huur subsidie ?heeft zij een inkomen ,heb je een uitkering ,enz dit zijn de angels . Het zo kan een groot verschil uitmaken . Pas op. Raadpleeg in die gevallen ,de woning bouw , of de uitkerings instantie .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een huur- of een koophuis?

Antwoorden (4)

Je gaat meer belasting betalen voor riool en reinigingskosten. Als je huursubsidie hebt wordt dat gekort.
Als zij schulden heeft komen ze bij jou aan de deur. En jij kunt haar zelf nooit uitschrijven, dus als ze niet meer bij je woont zou ze zolang als zij wil bij je ingeschreven kunnen blijven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt dat ze na verloop van tijd uitgeschreven wordt en ze wil hier zelf niet aan meewerken kun je bij de gemeente een adresonderzoek laten instellen. Dit is een zorgvuldige en daarom vrij langdurige procedure maar uiteindelijk zou ze wel kunnen worden uitgeschreven. Nadere informatie is (in de meeste gevallen) te vinden op de website van je gemeente of google op adresonderzoeken.
Binnenkort verandert er ook het nodige op het gebied van sociale wetgeving.Dus heb jij bijv. een bijstandsuitkering kan dit behoorlijk wat consequenties (kortingen) hebben)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korte reactie omdat er te weinig gegevens beschikbaar zijn.
Koopwoning: voor zover de betaalde huur binnen de kamervrijstelling valt van € 4333 is de huur onbelast. Als een groter deel van de koopwoning voor langere tijd wordt gehuurd, zijn er consequenties tav de hypotheekrenteaftrek.

Toeslagen: huurtoeslag: zorg ervoor dat er een huurcontract wordt opgesteld. (met bepaling dat nichtje onderhuurder is - geen gezamenlijke huishouding). Zo zijn er voor u geen nadelige consequenties tav bijvoorbeeld huurtoeslag.
Als er geen huurtoeslag is, zijn er wat betreft de inwoning nichtje geen consequenties voor de overige toeslagen. Aannemende dat u samen bent (ONS) en uw nichtje dus geen toeslagpartner kan zijn.

U bent samen. Voor de gemeentelijke belastingen hoeft er dus niets extra te worden betaald.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onderverhuur moet wel met toestemming verhuurder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je mag onderverhuren zonder dat dit gevolgen heeft voor je huurtoeslag?
fisbel
12 jaar geleden
Voor de huurtoeslag + onderhuur is bepalend of er sprake is van een gezamenlijke huishouding of niet. Als er niets is geregeld zal de Belastingdienst ervan uitgaan dat er sprake is van een gezamenlijke huishouding. Het inkomen van een medebewoner (hier de onderhuurder) telt dan mee voor het recht op huurtoeslag. NB: ook kinderen zijn medebewoner. Als onderhuurder (+ evtl. partner) geen gezamenlijke huishouding voert met de anderen in het huis, is er geen invloed op de huurtoeslag. Maar let op! Achteraf is de gescheiden huishouding (bij controle) niet of nauwelijks aan te tonen. Dus is het in de situatie van onderhuur (en huurtoeslag) noodzakelijk een goed contract op te stellen, zodat duidelijk is dat er sprake is van onderhuur. Voorbeelden zijn op internet te vinden. De verhuurder hoeft de huuropbrengsten niet op te geven in de aangifte, tenzij er sprake is van commerciële verhuur. Dat is sowieso niet het geval als er slechts 1 onderhuurder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg, nooit geweten.
Als je een eigen huis hebt, een inkomen uit arbeid, en al met meer dan 2 personen op dat adres woont, zullen voornamelijk je verbruikskosten stijgen (verwarming, water, gas electra etc.). Hou daar rekening mee.Athans, als ze er komt wonen.

Heb je een huurhuis of inkomen uit een uitkering, huursubsidie, bijstand of ben je alleenstaand, dan heeft dit aan alle kanten financiele consequenties die je niet moet willen, of die je nichtje maar net moet kunnen ophoesten. Of ze nu fysiek bij je intrekt of niet.

Vraag liever aan je nichtje waarom je per se bij jou ingeschreven moet staan. Om een instantie te tillen ? Om te frauderen ? Om de overheid te misleiden ? Dan zou ik er niet eens aan begínnen het te overwegen. Heeft ze nobeler redenen, dan zou je het in het eerste geval kunnen overwegen. In het tweede zou ik er eerst nog een heleboel nachtjes over slapen......