is er een zoutwin-bedrijf waar je aandelen van kunt kopen ?

met het oog op een mogelijke strenge winter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja de Akzo, maar of je daar met het kopen van aandelen nou heel erg rijk mee wordt, als er een strenge winter komt, valt nog maar te bezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is onmogelijk dat je iets kunt verdienen met aandelen zoutproducenten, of zoutwinbedrijven, met het oog op een mogelijk strenge winter.

Je kunt wel AKZO of ESCO (genoteerd op de DAX) kopen, maar dan zul je je eerst moeten realiseren dat:

- nog niet zo lang geleden, was er sprake van een tekort, en daarom hebben gemeenten en Rijkswaterstaat nu enorme reserves, omdat ze dat niet weer willen laten gebeuren.
- Een bedrijf als AKZO exporteert naar 80 landen, en het wordt echt niet in 80 landen een strenge winter.
- afnemers van strooizout meestal langetermijn- contracten hebben lopen, van 5 of 10 jaar, en de prijs al vaststaat.

De enige mogelijkheid om optimistisch te zijn over de zoutprijs, is dat je er echt van overtuigd bent dat we de komende 20 jaar alleen nog maar horror-winters zullen meemaken. En zelfs dan, zal je winst zeer bescheiden zijn.

Inspelen op actuele zaken, voor wat betreft beleggen in aandelen, vereist naast kennis van zaken, vooral een heel lange horizon. 3 maanden vooruit kijken is dan echt niet genoeg, en kan alleen maar tot teleurstellingen leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan heeft RWS ook nog eens het strooiregiem heel goed onder de loep genomen en aangepast waardoor er nu efficiënter gestrooid kan worden en veel minder zout nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij zegt, dat herinner ik me nu ook. Was het niet zo, dat alleen zout strooien niet altijd zo efficient is, en dat er met zand-zoutmengsels wordt gewerkt? En zelfs dacht ik dat er verandering is gekomen in de tijdstippen, wanneer er wordt gestrooid. Vóór een sneeuwbui zou beter zijn, dan als er al sneeuw ligt etc.