Hoe kan ik - bij verkoop van ons huis - de helft van de schuld van mijn ex terugkrijgen als hij zegt dat hij niks heeft?

Mijn ex en ik hebben 4 jaar geleden een huis gekocht en gaan uit elkaar. Huis staat te koop. Vraagprijs is iets hoger dan hypotheekwaarde dus dikke kans dat we verlies maken. We waren niet getrouwd, alleen samenlevingscontract met vermelding dat ik spaargeld heb gebruikt om het huis te kopen, ex niet. Dus als we verlies maken, krijg ik minder spaargeld terug en moet ik helft bij ex terugvragen.

Probleem is dat mijn ex geen geld heeft, hij zegt dat ik gewoon pech heb. Oke als hij hiervoor een goede reden zou hebben, kan ik me erbij neerleggen. Mijn ex heeft netto een salaris van 300 euro hoger dan het mijne. Kosten van ons huis betaalden we allebei half-half dus ex hield dus 300 euro over voor zichzelf. Hij heeft niet gespaard, hij is namelijk gokverslaafd.
Dat is ook de reden dat we uit elkaar gaan maargoed da's een ander verhaal.

Hoe kan ik - bij verkoop van ons huis - de helft van de schuld van mijn ex terugkrijgen als hij zegt dat hij niks heeft? Ik kan hem niet dwingen om een persoonlijke lening te regelen om mij terug te betalen? Hoe werkt het met zo'n vorderingen?

Wij verdelen de inboedel ook half/half. Ik kan misschien beslag leggen op zijn gedeelte zodat ik meer inboedel heb maar eigenlijk zit ik niet echt te wachten op zijn bankstel etc.... Ook zal dat in totaal waarschijnlijk toch minder waard zijn dan de schuld die hij terug zou moeten betalen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Hypotheek bank kan zeker afgelost worden. Het gaat alleen om restschuld van ex welke hij mij moet betalen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen... schakel een advocaat in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, ik ook.

Antwoorden (7)

Dit lijkt me werk voor een advocaat. Je ex heeft namelijk puntje bij paaltje gewoon ook een schuld bij jou - als ik het goed gelezen heb - En hij heeft een inkomen, dus zou normaliter gewoon in staat moeten zijn schuld af te lossen. Dat hij niks HEEFT is niet relevant; hij heeft een inkomen, waar eventueel beslag op gelegd kan worden.

Maar nogmaals : het IS wat gecompliceerd, dus schakel als de wiedeweerga een advocaat in. Aan ' gewoon pech' doen we niet bij het beëindigen van een relatie, of dat nu een huwelijk is of een samenlevingscontract. Beiden zijn namelijk doodgewoon zakelijke overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een advocaat inschakelen. Die zou misschien kunnen zorgen dat er beslag op zijn salaris wordt gelegd, totdat zijn schuld vereffend is. Maar dat kost ook het een en ander. Dat moet je tegen elkaar afwegen.

Je kunt ook bij de wetswinkel gratis advies krijgen.
12 jaar geleden
Het rechtssysteem, daarin zul je helaas heel wat haken en ogen bij tegen komen, maar idd een hypotheekverstrekker wil geld zien, in feite maakt t hen niet uit wie van jullie twee t gaat betalen, ALS t maar betaald wordt. Van belang is volgens mij (maar ben geen advocaat) op wiens naam de hypotheek verstrekt is. Het is in ieder geval een heel gedoe, advocaten en juridische kantoren kunnen je voorzien van de rechten en plichten van beiden en je tips geven voor jouw situatie! Succes want er zijn heel veel van dit soort situaties waarin een partner zijn verantwoordelijkheden niet na komt om de ander een hak te zetten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde ongeveer is bij mij gebeurd, ooit. Mijn ex, die had ondertekend dat hij de restschuld van het huis op zich nam, (hij bleef in het huis wonen) heeft zijn hypotheek nooit meer betaald, is failliet verklaard. De hypotheekbank is toen bij mij gekomen voor het resterende bedrag. Ik heb dat toen voor 1/5de af kunnen kopen, maar ik kon ook aantonen dat ik niet meer kon betalen.
Vervolgens heeft een advocaat toen een claim neergelegd bij de curator van mijn ex. Hij heeft jaren in de schuldsanering gezeten, (het huis had hij verkocht, tegen een belachelijk lage prijs, aan kennissen van hem, dus vermoedelijk met een leuk bedrag onder tafel), en van het bedrag dat tijdens die schuldsanering heb ik, na opheffing van zijn faillissement een bedrag uitbetaald gekregen, ongeveer de helft van wat ik de hypotheekbank had betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan perfect zijn schuld afbetalen zonder dat hij moet sparen=>Weddebeslag
Maar is dat schuld nu ook van hem
En waren jullie Wettelijk samenwonend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt de hypotheekverstrekker niet uit waar hij het geld vandaan haalt, maar wettelijk gezien mag hij het gehele bedrag bij jou opeisen als hij denkt dat er bij je ex niets te halen valt.

Op het moment dat jij de hele restschuld op moet hoesten dan krijg jij een vordering op jouw ex voor de helft van die schuld, tenzij jullie anders afgesproken hebben. Mocht de bank het dus bij jou alleen opeisen, dan moet je hem een brief schrijven waarin je de vordering van zijn helft van de hypotheekschuld opeist. Zorg ervoor dat je in je brief een redelijke betaaltermijn stelt.

Als hij niet binnen die termijn betaalt dan is hij in verzuim. Op dat moment kan je twee dingen doen. Je gaat het eerst via een incassobureau proberen te verhalen (die nemen de vordering over en werken soms op no-cure no-pay basis, waarbij zij een deel van de kosten op je ex-partner verhalen, en soms ook een deel bij jou in rekening brengen).

Maar wellicht kan je beter naar een advocaat gaan. Als je ex-partner een gokprobleem heeft dan kan het kaartenhuis van schulden zomaar opeens instorten, dus idealiter zit jij vooraan de rij. Een advocaat werkt nooit op no-cure no-pay basis, en daar betaal je dus een stevig uurloon voor. Dat betekent ook dat het te vorderen bedrag het zou moeten rechtvaardigen. (En dan zeg ik eerlijk: bij kleine bedragen ben je meer aan de advocaat kwijt dan dat je uiteindelijk krijgt).

In het uiterste geval, als je man niet wil of niet kan betalen, dan brengt je advocaat (of jij) het naar een rechtbank. Die beoordeelt niet of jouw man kan betalen, maar alleen of hij het zou moeten betalen. Wordt hij veroordeeld, dan kan je via een gerechtsdeurwaarder het geld vorderen.

Maar begin eens met het verkopen van het huis. Dan zien we wel verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het heel eenvoudig. U bent in deze schuldeiser en uw ex is schuldenaar. Dus u kunt uw vordering gewoon bij hem indienen.

We weten natuurlijk allemaal dat hij daar niet op gaat reageren, maar je moet de juridische poppekast wel eerst opvoeren voordat je naar machtsmiddelen kunt grijpen.

Dus je stuurt eerst een vriendelijk briefje waarin je vraagt of hij het geld naar u wilt overmaken binnen 30 dagen.

Dan stuur je een herinnering. "Misschien is het aan de aandacht ontsnapt maar...."

Dan een aanmaning. "Binnen 3 dagen betalen anders...."

En dan bel je even met een deurwaarder in de buurt. Het liefste eentje die zowel incasso's doet als deurwaarder is anders moet je daarna toch weer naar een ander.

Je geeft de zaak "uit handen". het incassobureau / deurwaarder gaat nu je ex briefjes schrijven die steeds dreigender van aart worden.

Uiteindelijk zal de deurwaarder een vonnis gaan halen en loonbeslag leggen en krijgt u uw geld.

Het kan ook dat u uw ex- failliet laat verklaren, maar de kans dat u dan uw geld krijgt is kleiner. Waarschijnlijk zijn er meerdere schuldeisers. Dat zou betekenen dat u 1 van vele bent en maar moet afwachten wat er overblijft veelal na jaren wachten....

Of uw ex kan WSNP aanvragen. Dan moet u ook zeker 3 jaar wachten. Dit laatste is wellicht geen optie voor uw ex omdat een van de voorwaarden om van de WSNP gebruik te maken is dat er geen sprake van een verslaving mag zijn. En die is er volgens u wel.

Gewoon stug volhouden en proberen je geld te krijgen. Het is een strijd voor mensen met een lange adem....