Het valt me op dat meerdere vrienden, allemaal verschillend in opleiding/leeftijden, maar de meesten wel 'hoog' opgeleid, i.v.m. nu de crisis besloten om extra te gaan werken en dit ca.nu 1-2 jaar doen.
Soms naast (ook wel geheel) of deels hun UWV of bijstandsuitkering.
Dit om alvast tijdig soort reserve op te bouwen door de vele onzekerheden van nu en alle bezuinigingen.
Meestal niet eens 'passende arbeid' gezien hun opleiding, maar doet niet ter zake.
Stuk voor stuk deden keurig de belastingaangiftes, meesten via erkende kantoren etc. en zagen de "voorlopige aanslagen" uiteraard vlot.
Maar intussen rollen die blauwe enveloppen binnen en nu blijkt dat ze soms tot 40% meer moeten dokken dan vooraf berekend werd!
Zelf ben ik slecht in omgang met rekeningen of getallen.
Snap de grote lijn wel en gaat met name dan om dat de extra verdiensten uit arbeid (paar zijn ZZP-er) vanuit alle bruto bedragen berekend worden, en dan netto op de aanslag.
Paar zijn naar belastingkantoor en of ook wel UWV gegaan, en dan snap ik NIET dat meerdere medewerkers aldaar doodleuk zeggen: klopt meneer/mevrouw, als je deels werkt en alles doorberekent over hele jaar, dan kom je uiteindelijk "minder goed" uit en zou op deze manier werken voor u niet lucratief meer zijn!?
(ook geen kortingen of toeslagen meer zoals woontoeslag, en volle pond in gemeentelijke heffingen etc)
Hoe zit dit, en is dit typisch 'klein Nederland'?
Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?