Zie ik ooit mijn geld nog terug? (zie uitleg)

Ik heb een flink bedrag overgemaakt (internetbankieren) op van een rabo naar een ING rekeningnummer, nu blijkt echter dat rekeningnummer niet de juiste te zijn.

Iemand anders heeft dus mijn geld, ik heb mijn bank al ingelicht en zij vertelde mij dat het maar afwachten is of na een brief van de ING dit geld teruggestort gaat worden op mijn rekening.

Is er zelf nog iets wat ik kan doen of is het nu gewoon afwachten? Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben en komt het in de meeste gevallen wel goed?

Wat zijn stappen die ik moet ondernemen als dit geld niet teruggestort wordt?

Ik kan het niet storneren, omdat ik het zelf overgemaakt heb. Iemand suggesties/tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas zit er niets anders op dan afwachten en hopen dat de ontvanger zo aardig is het terug te storten.

Overigens sta je wel sterker in je schoenen als de naam niet klopte bij het rekening nummer (wat het geval is als ik het goed begrijp). Want dat had de bank kunnen controleren. Ik weet niet zeker of ze dit wettelijk verplicht zijn en dit daarmee een fout is van de bank.

Wat misschien ook nog kan helpen is om zelf op zoek te gaan naar de ontvanger. Googlen op het rekening nummer, misschien staat t ergens. En dan zelf proberen in contact te komen met de ontvanger. Al zou ik hier wel voorzichtigheid bij betrachten aangezien het heel raar kan overkomen dat je achter de gegevens van de rekeninghouder bent gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ING staat er juist om bekend dat het rekeningnummer altijd moet kloppen met de naam! Maak het zelf vaak mee dat een betaling aan mij niet aankomt als bv het rekeningnummer wel bestaat maar ze niet de juiste naam erbij hebben ingevoerd...

Andere antwoorden (5)

Mij is het ook een keer overkomen, weliswaar voor een klein bedrag. Als je via iDeal het ING nummer intoetst, krijg je de pagina: wij kennen dit nummer als van...., en dan een naam en een woonplaats.
Ik heb toen het telefoonnummer opgezocht en die persoon zelf gebeld. Dat hielp wel, zij stortte het gelijk terug.
Je hebt verder niet veel om op te staan, omdat je zelf de controlepagina hebt genegeerd, in de haast waarschijnlijk.
Als er geen tel. nr. is en het gaat om een groot bedrag, zou ik er zelfs naar toe gaan.
Maar meestal reageren mensen wel goed op zo n brief van de bank, maar toch, enige actie zou ik, als het mij weer overkomt (maar ik denk aan het verhaal van de ezel)toch ondernemen!!

Toegevoegd na 2 uur:
Dan put ik nog even verder uit mijn ervaring: ik heb ooit op een AMRO bank rekening 100.000 gulden gestort gekregen. Men zei mij toen dat ik verplicht was om het terug te storten. Ik zou daarom er ook even mee naar de politie gaan, het is toch ""in bezit houden van iets wat geen eigendom is"" of zoiets. Lijkt me nu toch echt het beste.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banken controleren niet meer de NAW gegegevens van de begunstigde. Het is een misverstand dat deze gegevens nog worden gecontroleerd. Een woonplaats zoals dit vroeger nog moest worden ingegeven wordt niet meer gecontroleerd. Alles gaat geautomatiseerd. Er worden dus geen gegevens meer overgetypt zoals dit vroeger ging met overschrijvingskaarten. Bij gewone bankrekeningnummers bestaat de zogenaamde "elfproef", waardoor 1 klein foutje betekent dat het nummer simpelweg niet bestaat. Het is echter anders met de miljoenen oude girorekeningnummers. Dit type nummer wordt niet meer uitgegeven, maar ze zijn er natuurlijk wel. Feitelijk passen deze nummers minder bij het huidige internetbankieren vandaar dat zoals bij bijvoorbeeld ING gewerkt wordt met een hulpmiddel waarbij je in het scherm bepaalde gegevens krijgt van de naam van de begunstigde. Het is electronisch bijna niet te controleren omdat kleine verschillen in de schrijfwijze van een naam al zou betekenen dat een overboeking niet zou lukken. In de oude situatie konden mensen dit controleren. De bank heeft geen fout gemaakt, maar jij zelf. Jij geeft de opdracht om naar een bepaald rekeningnummer iets over te boeken. En de bank heeft dit gedaan. verder is helaas de bank geen partij in dit probleem. Het enige wat de bank doet is een brief naar de rekeninghouder sturen waar het geld naar is overgemaakt (de bank heeft de NAW-gegevens). En dan is het te hopen dat deze persoon het geld terugstort. Als deze dit niet doet kun je alleen naar de rechter stappen en proberen aan te tonen dat dit een zogenaamde onverschuldige betaling is. En dat de betreffende persoon dat zou moeten weten. Alleen op deze manieren kun je proberen het geld terug te krijgen. Het ligt er natuurlijk maar net aan om hoeveel geld we praten of de stap naar de rechter zinvol is.

Als je geld naar een bestaand bankrekeningnummer overboekt met als begunstigde "Sinterklaas' zal het geld ook gewoon zonder problemen worden overgeboekt. Het geld wordt namelijk per direct van je rekening afgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak nog een keer bv. 0,1 cent over naar diezelfde persoon en beschrijf op het veld van de betalingskenmerk die je er bij kan zetten dat hij/zij je even moet terugmailen ivm met verkeerde overboeking, zo kom je met ze in contact.
bv: mail aub even naar ..... ivm verkeerde overboeking op (datum) en zet je mailadres erbij. slim bedacht he!
misschien heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In beginsel kun je bij de ontvanger eisen dat hij het terugbetaald op grond van "onverschuldigde betaling". Deze eis kun je eventueel voor de civiele rechter neerleggen, die hem hoogstwaarschijnlijk zal toewijzen.

Vraag is alleen hoe de verhouding ligt tussen eventuele proceskosten en de verloren som. Een goede eerste stap zou in ieder geval zijn om de ontvanger eens op te sporen en hem vriendelijk te verzoeken het bedrag terug te storten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kansen zijn goed, alleen duurt het soms even.
De meeste mensen blijken toch gewoon eerlijk en vriendelijk en die zullen het altijd terug laten storten.

Alleen soms......
Tot mijn schande moet ik bekennen dat IK ooit de andere partij was. Dus iemand had 500 gulden (lang geleden dus) op mijn rekening overgeschreven per ongeluk. Helaas voor die mevrouw was dat in de tijd dat ik giro afschrijvingen maar 1x per maand (of per 2 maanden als het zo uitkwam) opende. Dus de postbank had me al een brief gestuurd (die was nog dicht) en nog één (die was ook nog dicht) toen ik opeens die mevrouw aan de telefoon had. Bij wijze van zeer hoge uitzondering hadden ze haar mijn telefoonnr gegeven (omdat ik dus niet reageerde). Toen heb ik natuurlijk gelijk de bank toestemming gegeven om het terug te boeken.

Soms duurt het gewoon even voordat de "ontvanger" het doorheeft.

Ik zou het proberen even af te wachten en evt (maar dat is al genoemd) kijken of ik zelf de gegevens van die persoon kan achterhalen. Maar tref je iemand zoals ik toen was kan het dus wel even duren

sterkte