Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je in de winkel met een 5-euromunt betalen?

In de afgelopen jaren zijn er tal van 5-euro (herdenkings)munten uitgekomen. Volgens sommige sites is het een wettig betaalmiddel en volgens andere sites weer niet. Zelf denk ik dat ze misschien raar staan te kijken als je ermee betalen wilt (en ik heb er wel een paar dubbel).
Of moeten ze die dingen aannemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De munt op het plaatje (van het wnf) is volgens mij op het postkantoor nog om te ruilen voor 5 euro.
Geld omruilen per post blijft een beetje riskant, hè?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb er ooit mee betaald dus het kan ja. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is een wettig betaalmiddel, en je kan het als het goed is bij de bank omruilen voor 5 euro. Veel winkels accepteren die munten echter niet, omdat het weer 'gedoe' voor hen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alexf52889
5 jaar geleden
Ze zijn alleen wel verplicht dit aan te nemen. Het niet willen is anders dan verplicht. Ze willen het niet, maar moeten het accepteren. hetzelfde is het geval met €0,01 en €0,02 tot op heden nog steeds verplicht https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-0-eurocent-of-5-eurocent
Ja, maar ga eerst na of hij misschien meer waard is dan € 5.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel maar veel mensen doen dit niet omdat ze de munt een leuk aandenken vinden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze dingen zijn ze VERPLICHT aan te nemen. Ze willen het niet alitjd, onder andere vanwege gedoe qua omruilen, maar moeten het wel. Zelf heb ik ook ooit met een koningstientje (€10,-) betaald
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding