Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Begrijp de balansmethode niet. Kan iemand hem uitleggen?

Kan iemand de balansmethode van wiskunde uitleggen. Ik dacht altijd letters links, getallen rechts. dat klopt denk ik ook, maar als je bijvoorbeeld 9x naar de andere kant brengt 9x-17x is het dan - of +, mede daarom maak ik veel fouten!! bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
760

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wat je aan de ene kant doet doe je ook aan de andere kant... zo simpel is het.

9x^2+7x-2=10 (+2 aan beide kanten)
9x^2+7x=12
9x^2=-7x+12 (-7x aan beide kanten)

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je het anders bedoelt moet je het even zeggen, zal ik dat ook uitproberen te leggen.

4x=16 (delen door 4 aan beide kanten)
x=4
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het als volgt onthouden. Als een term over het =-teken heen gaat dan klapt het + of - teken om.

Dus:

5x + 2 = -3x -6

Als de term +2 naar rechts verplaatst dan wordt het -2, dus de denkbeeldige tussenstap is:

5x = -3x - 6 - 2
5x = -3x - 8

Als de -3x naar links verplaatst wordt dan wordt het +3x:

5x + 3x = - 8
8x = - 8
(delen door 8)
x = - 1

Het kan ook andersom, dus alle x naar rechts. Eerste stap: 5x naar rechts wordt -5x:

5x + 2 = -3x -6
2 = -3x -5x - 6
2 = -8x - 6

-6 naar links wordt +6:

2 + 6 = -8x
8 = -8x
(delen door -8)
- 1 = x (zelfde uitkomst als hierboven, dus dit mag ook)

Let erop: termen zijn de kleinste eenheden die je kan verplaatsen. Bij een term hoort het plus of - teken. Dus in het bovenstaande voorbeeld zijn 4 termen: + 5x, +2, -3x, -6. Als de term als eerste staat en het is positief, dan mag je het plus teken weglaten. (Bij optelsommen zeg je 2 + 4 = 6 en niet +2 + 4 = 6).

Een term is in feite een vermenigvuldiging. Je kan de term -5x dus niet opsplitsen in -5 en x of 5 en -x. Dat soort dingen krijg je alleen weg door te delen. let op dat als je deelt of vermenigvuldigt, dat het + of - teken niet omslaat als je over de = heen gaat. Als je deelt dan deel je elke term door hetzelfde!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding