Kun je emigreren met een bijstandsuitkering? Dat kan toch helemaal niet?

Vanavond met iemand gepraat die dat van plan is. Maar hoe kan hij dan iets opbouwen in een ander land? Hij heeft geen startkapitaal, geen werk. Hij zegt dus; ik redt me wel en vind wel wat. Maar dit gaat toch niet goedkomen? Hij wil naar Spanje!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanje heeft zo ongeveer het hoogste werkloosheidspercentage van de Europese unie! Om daar je geld te verdienen gaat lastig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat had ik hem ook al duidelijk proberen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me niet het meest voor de hand liggende land nee....maar kansen zijn er altijd, als je ze maar weet te vinden En ze oppakt als ze zich voordoen.

Antwoorden (3)

Hij heeft in elk geval geen uitkering meer. Dus ja hij zal daar wel snel werk moeten vinden.
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar mensen willen graag hun eigen fouten maken.

Soms kun je toestemming krijgen als je een goede kans op werk hrbt, maar ook dan wordt na een paar maanden je uitkering stopgezet.

"Ik vind wel wat" in Spanje is heel kortzichtig: het land heeft een leger werklozen, van hoog opgeleid tot ongeschoold, en een heleboel afrikaanse migranten, allemaal gemotiveerd om te werken voor weinig geld. Spanje zit momenteel niet echt te wachten op onze kansarme overschotjes. Hij moet zich maar eens afvragen wat hij voor bojzonders kan dat ze daar niet zelf kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergis je niet wat een grote pre een wit velletje, een vlotte babbel en een beetje talenkennis kunnen opleveren in een land als Spanje. Wat hier een kansarm overschotje is, hoeft het daar niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou idd wel leuk zijn voor hem als het wat wordt. Hij heeft wel veel ambities, maar geen geld.
Ligt een beetje aan de leeftijd van de persoon en de reden waarom hij of zij in de bijstand zit, het soort werk dat hij of zij wil doen etcetera.

Iemand van jong in de 20 met veel ondernemingslust kan vrij eenvoudig in Spanje met een seizoensjob proberen te sparen en een eigen bedrijfje opzetten. Natuurlijk met alle risico´s van dien, maar dat hoort bij het leven.

Emigreren is dan wellicht een beetje een groot woord, maar je koffers pakken en elders je heil gaan zoeken behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Natuurlijk is het een groot avontuur, maar als je daar aanleg voor hebt - ach, waarom niet. Ik zou zelfs zeggen : dat zouden meer mensen moeten doen, in plaats van bij de pakken gaan neerzitten en voor de teevee gaan zitten steuntrekken.

Het zal je verbazen hoe goed veel van die avonturiers uiteindelijk terecht komen met precies doen wat ze leuk vinden en daar nog geld mee verdienen ook. Vaak trouwens ook wel met echt heel hard werken. Financiële stabiliteit en zekerheid is een mooi goed en mooi meegenomen, maar niet een hoofdvoorwaarde om uitstekend te kunnen leven. Met twee goeie handjes en een vlotte babbel kom je ook een heel eind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je van mij hoor. Maar ik ben wel bang dat hij zoiets onderschat omdat de werkloosheid in Spanje zo hoog is. Hij is een dromer van 40 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben geen geld nodig...over de wereld zwerven is ook een levensstijl. Dit heeft verder niets te maken met je financiele zekerheid. De een echt hier veel waarde aan, de ander gaat op de bonnefooi langs de kant van de weg staan liften. Ik vind het mooi dat iemand dat aandurft...ik zou het zelf niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dirkje0643
Maar misschien dat je op je 40e juist het voordeel hebt van (levens)ervaring die je niet hebt op je 20e?
En dat je daardoor serieuzer wordt genomen en daardoor een grotere kans hebt om te slagen?
Dat je misschien ook niet zo gauw ergens intrapt omdat je al meer weet dan een jonger iemand?
Ik weet het niet hè?Ik denk dat maar:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antheis: totdat ze ziek worden, of hun oude moeder in Nederland hulpbehoevend wordt, of hun kinderen de vernieling in draaien. Dan is het huilend op de knietjes naar huis, en klagen dat het zo slecht geregeld is en dat er geen huisje en uitkering voor ze klaarstaat in Nederland. Ik ken ze, sterker nog: ik ben ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-