Waarom is Nederland veel duurder dan bijvoorbeeld Engeland of USA?

In Amerika zijn electronica veel goedkoper, ook in Engeland is een Fifa 12 slecht 40 pond. In nederland ben je al gauw 60 euro kwijt. En apple producten zijn in de VS helemaal goedkoper. Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat de VS en Engeland nu voor ons (als toerist) goedkoper zijn, komt vooral door de hoge koers van de Euro. Vroeger in de "guldentijd" waren Engeland en de VS erg dure vakantielanden. Ter illustratie: bij de introductie van de Euro was de koers t.o.v. de Dollar 0.80 (1 Euro was 0.80 Dollar). De Euro is erg in waarde gestegen: nu kost 1 Euro 1.35 Dollar. De Dollar is dus bijna 70% goedkoper geworden. Dus alle prijzen in Dollars dus ook.
Utrecht
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op jou vraag van Engeland kan ik kort wezen:
52 Pond is 60 Euro.
Dus in vergelijking valt dit zeer mee.
Amerika is een ander verhaal, dit kan te maken hebben met het exporteren naar Nederland, het vertalen kleinere oplage BTW etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde producten zijn goedkoper, andere producten zijn duurder. In de VS zijn de simpele dagelijkse boodschappen veel duurder dan in Nederland, maar elektronica is inderdaad goedkoper. Vergis je trouwens niet, vaak komt er nog sales tax bij de prijs en in Nederland is die automatisch inbegrepen.

Voor het dagelijkse leven geldt in de UK hetzelfde: veel duurder dan in Nederland.

De reden zal wel liggen in de invoerrechten die op de producten geheven worden. In de VS zal importeren wel goedkoper zijn dan in Nederland en daardoor zal de totaalprijs die in de winkel berekend wordt, wel lager uitpakken.