tellen, en schoonpoetsen.
en bewaren voor als wij het de volgende dag weer nodig hebben
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi
dat wordt belegd of uitgeleend aan anderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geld zit altijd in een kluis en word vandaar naar de balie gebracht, meestal met met zo'n luchtkoker. Achter de pinautomaat zit ook een soort kluis waar het pingeld word bewaard. Omdat er meer contant geld bij een bank uit gaat dan in zal er af en toe geld gebracht worden. Beschadigd of "oud"geld word naar de nederlandse bank gebracht en daar worden vernietigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje gekke vraag..

Maar het meeste geld dat je bij de bank hebt staan, bestaat niet eens.
De meeste banken hebben rond de 10% cash geld van haar hele vermogen, en de rest is allemaal belegd en uitgeleend aan anderen.

Waar jij je 10.000 euro op de bank zet tegen een spaarrente van 2%, wordt die zelfde 10.000 euro uitgeleend, maar dan met een rente van 10% erop, hier maakt de bank dus haar winst op.
Ook beleggen zij je geld waarmee ze op de lange termijn winst ermee maken.

Hierdoor krijgt men ook een hogere spaarrente wanneer men zijn of haar geld voor bijvoorbeeld 10 jaar vastzet, zodat de bank 10 jaar lang het geld kan beleggen en uitlenen, en dat ze zeker weten dat je het geld niet komt terughalen.

Mocht iedere Nederlander vandaag naar de bank lopen om zijn gehele bedrag op te nemen, dan is iedere bank morgen failliet.
Dit om de doodgewone reden dat 90% van wat er op je rekening staat belegd en uitgeleend is.

Dit was het geval bij de DSB bank, omdat iedereen zijn geld opnam, en het geld nog in beleggingen en leningen zat, konden zij niet alle rekeninghouders haar geld direct betalen, waardoor de bank failliet ging.

Dus als antwoord op de vraag, wat er met je geld gebeurd 's nachts door de banken: het overgrote deel van dit geld is dus uitgeleend en zit in beleggingen.

De rest (zo'n 10%) is veilig opgeborgen in kluizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mbt De Nederlandse Bank.

Tijdens de werktijden (denk ook aan tijdzone,s) in Nederland, handelen, beschadigd geld vervangen,
sorteren, tellen, bundelen, verzendklaar maken voor andere financiele instellingen, verzenden, (denk aan de gepantserde auto,s van de marechaussee)opslaan.
En echt van vals scheiden.
Dit geldt voor overdag als in de nacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat de directeur er 's nachts in zwemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's Nachts ligt het geld gewoon in de kluis.
Slechts een paar procent heeft de bank echt in bezit, de rest zit in beleggingen en uitlenen aan andere mensen.
Hoe meer jij op de bank zet, hoe meer rente je krijgt, omdat ze dit weer kunnen gebruiken.
Ook maakt de duur oud van hoelang je je geld op de bank zet, dat varieert van een procent op je betaal rekening, tot meerdere procenten op een spaardeposito, tot nog meer procenten op een termijn deposito.
Kortom geld heeft de bank niet echt veel in de kluis liggen.
Maar dat geld ligt gewoon bij andere mensen en beleggingen.