Als je je eigen boekhouder verdenkt van fraude in het aantal uren wat deze voor je gewerkt heeft, hoe kan je dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Denk dat dat moeilijk te controleren is.
Als je een langzame boekhouder hebt doet ie er langer over.
Wellicht kan je een ander boekhoud kantoor s vragen om een vrijblijvende offerte wat de kosten zouden zijn als die je boekhouding gaat verzorgen.
Tja verder denk ik dat t slim is als je een andere boekhouder neemt,als je je eigen boekhouder niet vertrouwd dan moet je er niet mee verder blijven gaan.
Informeer s bij collega bedrijven waar die hun boekhouding laten doen en hun tevredenheid.
Let wel de goedkoopste boekhouder is niet altijd de beste.Sommige boekhouders vragen meer maar doen ook meer voor je.Ze onderzoeken vaak beter wat voor mogelijkheden er zijn om geld terug te krijgen en verdienen "het duurdere" verschil vaak dubbel en dwars terug.Een kennis van mij wisselde ook s van boekhouder die was ook duurder maar uiteindelijk leverde m dat een paar duizend euro meer per jaar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst jezelf wijsmaken dat het om fraude gaat. Vraag je boekhouder de uren te specificeren en toe te lichten waarom zijn urendeclaratie afwijkt van het aantal uren dat jij in gedachten had voor deze klus.

Jij bent geen boekhouder (anders had je het zelf wel gedaan), dus moet je wel zeker weten welke klussen hij/zij voor je gedaan heeft voordat je het woord 'fraude'mag gebruiken.

Soms zit er 'achter de schermen' meer werk aan boekhouding dan je als leek kunt bedenken.

Dus praat met hem/haar en laat het specificeren. Dat is heel gebruikelijk voor boekhouders.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de eerste regel moet natuurlijk staan 'jezelf wijsmaken dat het NIET om fraude gaat'.
paulus811
12 jaar geleden
Omdat je je vraag niet verder toelicht is het moeilijk te antwoorden. Wat doet je boekhouder precies? Maakt hij ook je jaarrekening en IB aangifte. Het verwerken van een administratie kost heel veel tijd. Ieder bonnetje, factuur, declaratie moet geboekt worden. Ook bankafschriften verwerken is vaak een karwei. Alle bonnen moeten matchen. Zo niet dan moet weer worden nagevraagd wat de betaling betreft. Lopen er ook nog privé zaken door je zakelijke administratie? Ook dat moet weet apart verwerkt worden. Bekijk voor jezelf eens kritisch je boekhouding en daarna een gesprek aan met je boekhouder. Hij zal jou kunnen en moeten uitleggen waarom hij deze kosten maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het eeuwige probleem als iemand uren voor jou maakt buiten je aanwezigheid. Toen ik werkte kan ik me herinneren dat ik en mijn collegas op het eind van de week in een uur tijd onze urenlijsten in elkaar flansten. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik noem dat niet echt fraude. Als die boekhouder echter doelbewust voor jou meer uren schrijft is het dat natuurlijk wel. Het is natuurlijk ook zo ik weleens tegen mijn echtgenote zeg dat ik even wat moet doen op de PC (geen spelletjes of zo) en dan ben ik toch weer een of twee uur bezig. Je kunt uren moeilijk inschatten. Als je hem echt niet vertrouwd, dan moet je een andere nemen.