Wat betekent 'eo' bij een bankrekening?

krijg weleens bijschrijvingen op de bank van iemand met achter de naam de letters 'EO'
wat houdt dit in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.7K

Het beste antwoord

dat is een en/of rekening, staat op twee namen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit betekend en/of. Het is dan een gezamenlijke rekening. Vaak van partners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een e/o of ook en/of-rekening kan staan op naam van 2 partners maar ook op naam van een ouder en kind, bij voorbeeld als de ouder bejaard is en het (volwassen) kind de financiën beheert.
Bij een en/of rekening kan ieder der beide rekeninghouders zelfstandig over het tegoed beschikken, dus zelfstandig betalingen doen.
Voor de fiscus, bij de aangifte inkomstenbelasting van het tegoed in box 3, geldt dat degene die eigenaar is van het geld dat ten volle aangeeft, dus niet geheel noch gedeeltelijk door de administratief beherende andere rekeninghouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet eo vaak bij een betaalrekening of een spaarrekening die op twee namen staat. Je kunt denken aan een getrouwd paar die naast de eigen rekening nog een extra gezamenlijke rekening hebben om het huishouden van te betalen. Dit wordt een en/of rekening genoemd, de rekening staat namelijk op naam van Persoon 1 en Persoon 2.