Mag dit zo in de algemene voorwaarden staan en is het dus rechtsgeldig?

Op de site van marcomoto.nl staat het volgende in de algemene voorwaarden:

"Retouren zullen worden gecrediteerd op uw MarcoMoto-account, dwz u ontvangt een tegoed op uw account in onze webshop."

Lijkt me toch niet zomaar te kunnen crediteren in de vorm van account credits?

Link naar de betreffende pagina.
http://www.marcomoto.nl/pages/Alg.Voorwaarden.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat mag, gewone winkels mogen ook een cadeaubon geven als je iets wil ruilen of retourneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat toch in hun leveringsvoorwaarden dus als je er koopt weet je dat van te voren. Ja het mag.
ronron1212
12 jaar geleden
We hebben het hier over een internet aankoop en dus is er sprake van koop op afstand. Dan heb je sowieso altijd 7 dagen bedenktijd. Binnen die periode kunt u het product retourneren en uw geld terug vragen.
Die termijn van 7 dagen begint op het moment dat u het product heeft ontvangen. (dus niet wanneer de verkoper het verstuurd heeft)
Wilt u het product inderdaad retourneren dan moet u de verkoper hiervan binnen de termijn op de hoogte stellen. Dus dan 'win' je weer een dag omdat het terug sturen ook tijd nodig heeft.

Als je wilt ruilen na de bedenktijd is dat puur coulance van de verkoper, net als kopen in een gewone winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat je een aankopt doet ga je akkoord met de algemene voorwaarden alsmede de leveringsvoorwaarden.Dus als dit de regels zijn mag dat dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Ze kunnen van alles in de regels zetten, maar als de regels in strijd zijn met de wet, gelden ze niet. De wet staat altijd nog boven de leveringsvoorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ walther: Helemaal juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor walter
Ze mogen niet zomaar het geld wat je terug krijgt omzetten in een tegoed, je hebt er namelijk recht op.

Tenzij je deze account credits weer in geld kan omzetten.

Er is hier sprake van een herroepingsrecht. Binnen 7 dagen kan je het product retourneren, het enige wat de leverancier in rekening kan/mag brengen zijn de verzendkosten van het product.

De leverancier is VERPLICHT binnen 30 dagen het volledige bedrag terug te storten.

Het herroepingsrecht is alleen niet van toepassing op

Producten die op maat zijn besteld.
Verzegelde producten, als het zegel is verbroken (bijvoorbeeld cd's, cd-roms, dvd's e.d.)
Bederfelijke waren, zaken van persoonlijke aard en kranten en tijdschriften.

Maar daar is op deze site geen sprake van.

Het is wettelijk geregeld bij het Europese hof, dus mijns inziens proberen ze op een slinkse manier dit te omzeilen.
Ik denk dat als je als consument ze hierop wijst, je de keuze moet krijgen. Je hebt recht op je geld en niet op een tegoedbon/credit.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb de boeken er nog even op nageslagen, maar het mag dus NIET.
Tenzij dit bedrijf de mogelijkheid biedt om jouw kredietsaldo voor hun site om te laten zetten in geld.

Het is niet mogelijk dat jij een product ziet--> dit alleen kan kopen als je geld op een kredietsaldo van een site zet, -->jij geld stort --> een product besteld --> je maakt gebruik van het herroepingsrecht --> dat de leverancier geen geld terug stuurt maar het terug zet op jouw krediet welke je alleen bij die site kan gebruiken. Onmogelijk.

Ik heb ze al even ingelicht over hun "foutje"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eNdEmioN, met de bezorgkosten, ik bedoel de retourkosten, als je het pakketje retour afzender doet ipv zelf de retourkosten te betalen. Dat kan vaak via een antwoordnummer, daarvoor hoef jij niets te betalen, maar de houder van dat antwoordnummer wel.
Dus de kosten die het bedrijf krijgt voor het retourneren, die mogen ze inhouden op het volledige bedrag.
Ik heb even een link voor je opgezocht, lees het stukje " Wat houdt mijn 'herroepingsrecht' in?" dan derde alinea laatste zinnen. http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/E-Commerce
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi zo! Nu hopen dat ze hun "beleid" aanpassen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eNdemion, ik heb inmiddels antwoord. Mijn inziens een hele slimme marketingtruuk. Ik heb een nette mail terug gekregen, en ze betalen wel uit. Conform de 30 dagen. Ze laten het alleen 30 dagen op het krediet staan, bestel je niets nieuws in die periode, dan boeken ze het geld terug.
Misschien wat misleidend, maar wel erg slim van ze moet ik zeggen.
Dit is een niet wettige voorwaarde en niet rechtsgeldig. Zie onderstaande informatie van Consuwijzer (rijksoverheid)

Wat is een bedenktijd?
De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het dan terugsturen. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn. Als u binnen de bedenktijd een product terugstuurt moet de verkoper u binnen dertig dagen terugbetalen. Moet u lang op uw geld wachten?
Bij een koop of afstand is de bedenktijd zeven werkdagen. Zaterdag, zondag en feestdagen tellen dus niet mee.

Wanneer begint de bedenktijd?
Koopt u een product? Dan begint de bedenktijd één dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten. Extra bedenktijd: drie maanden
Heeft de verkoper u niet de informatie gegeven die hij u moest geven? Heeft hij u bijvoorbeeld geen adres van het bedrijf gegeven? Dan verlengt uw bedenktijd automatisch tot drie maanden. De bedenktijd wordt weer zeven werkdagen vanaf het moment dat u alsnog de goede informatie van de verkoper krijgt

Toegevoegd na 1 uur:
In hun voorwaarden op de site staat ook:
"Zorg ervoor dat het pakket voldoende is gefrankeerd om strafport te voorkomen. Mochten de producten beschadigd of gebruikt zijn, dan wordt u daarvoor een WETTELIJK vastgesteld bedrag in rekening gebracht."
Er bestaat volgens mij geen wet waarin staat wat deze verkoper in rekening zou moeten brengen. Dat heeft men uit de duim gezogen!
Bronnen: