moet ik gas-electriciteit & water opzeggen of stopt dat automatisch

Mijn huis is per 1 sept verkocht, moet ik nog iets regelen met die bedrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20K

Antwoorden (5)

Ja zeker dat moet je zelf doen, vraag gelijk even oof je het moet afsluiten of overzetten naar nieuwe bewoner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem contact op met het energiebedrijf.
Zij kunnen jou adviseren wat te doen zodat je later niet voor financiele verrassingen komt te staan.
12 jaar geleden
De verkopend makelaar neemt de meterstaande ook op

Toegevoegd na 52 seconden:
En je geeft aan de leverancier even door dat je een ander anders hebt en je huis verkocht is op datum
ronron1212
12 jaar geleden
Je kunt nu al de verhuizing doorgeven aan het energienbedrijf en waterbedrijg. DIt kan als het goed is in alle gevallen zelfs online via internet. Dus even kijken op de website van deze bedrijven. Op 1 september moet je dan nog de definitieve eindstanden doorgeven. Wat wel slim is om te doen is om samen met de kopers samen naar de meterstanden kijken en de meterstanden op papier te zetten in een kort documentje. Je ondertekent deze allebei met een opname datum. Wellicht net zo makkelijk om er meteen twee te maken voor zowel de koper als de verkoper. Dit voorkomt eventuele discussies achteraf. Jouw eindstanden zijn namelijk de beginstanden van de kopers.

Het is dus in het belang van de kopers om zeker te weten dat je expres of per ongeluk te lage eindstanden zou doorgeven.

Als je niets opzegt blijven de meters op jouw kosten doorlopen. Het stopt niet automatisch. In theorie zou het zelfs kunnen zijn dat jij de energierekening blijft betalen voor de nieuwe kopers. Het is wellicht niet logisch, maar het zou kunnen. Het is voor een energiebedrijf van minder belang wie de eigenaar danwel de bewoner van een huis is. Er zijn bijvoorbeeld ouders die een deel van de vaste lasten van kinderen welke net uit huis zijn gegaan voor een rekening nemen. De ouders betalen de energierekening terwijl het kind in een huis woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. je moet zeker wat regelen, maar het is niet zo ingewikkeld.

Stapsgewijs gaat het zo.
1. Jij bericht je water- energiebedrijven 2 weken voor de overdracht dat je gaat verhuizen en op welke datum. Dat kan telefonisch, maar ook via internet. De datum van de overdracht bij de notaris is bepalend. Je geeft ook je nieuwe adres door.
2. Sommige bedrijven sturen je dan een meterstandenkaart, andere niet. Vraag dat na.
3. Op de dag van de overdracht loopt de verkopende makelaar met de kopers door het huis voor controle en neemt dan ook de meterstanden op. Ga dan mee. Hij heeft daar een formulier voor. Dat moeten de koper en jij ondertekenen.
4. JIJ geeft dan aan je energiebedrijven de meterstanden door. Op die kaart of via internet.
Enkele weken daarna krijg je de eindafrekening.

Als je geen makelaar hebt ingeschakeld maak dan zelf een meterstandenformulier en loop met de kopers door het huis voordat je naar de notaris gaat. Zet de standen op het formulier en teken dat allebei.