ik werk als vakkenvuller bij een supermarkt en ik heb het gevoel dat ze mij willen ontslaan. wat nu?

ik ben op 03-01-2011 18 jaar geworden. ik werk al sinds mij 14e bij hetzelfde bedrijf, wel is deze recent overgenomen door een andere winkelketen. ik heb het gevoel dat ze mij willen ontslaan omdat ik te duur wordt. ik functioneer naar behoren en heb geen 'ruzie' of ander gedoe gehad met een collega. mij vraag is of ik recht heb op een 'gouden handdruk' of niet en welke stappen ik moet nemen om deze te halen? bij voorbaat dank voor de hulp

Toegevoegd na 37 minuten:
ik heb een 0-uren contract voor onbepaalde tijd.
uit jullie antwoorden blijkt dat ik dus wel recht heb op een vergoeding als ik ontslagen zonder geldige reden, maar hoe zorg ik ervoor dat ik deze ook krijg. ik neem aan dat ze er niet zelf mee zullen komen en ik het dus af moet dwingen. Daarbij kom ik nu net op een andere vraag. Is er iets te doen tegen deze pesterijen?( als ze idd gaan voorkomen). ik begrijp dat deze moeilijk aan zijn te tonen en ik ben bang dat ik dan geen poot heb om op te staan aangezien mijn 0-uren contract en dus zelf ontslag zal moeten nemen en geen recht heb op een ontslagvergoeding

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik vind het zeker geen vervelende werkplek. maar uit een gesprek lieten ze blijken dat ze me te duur vinden. er werd bijv gezegt dat ze voor mij de hoofdprijs betalen en of ik niet ergens anders me geld wilde gaan verdienen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bartvh, je gedachtegang klopt niet. Jij hebt niet het recht op een vergoeding bij ontslag, jij hebt het recht om niet ontslagen te worden. Die vergoeding is een afkoopsom om jou te stimuleren om je ontslag te accepteren. (Soms wordt deze opgelegd door een rechter als de arbeidsrelatie teveel verstoord is om weer terug te keren, maar vaak zal een rechter het ontslag onrechtmatig oordelen waardoor je werkgever je weer terug moet nemen). Zoals hieronder al geschreven is: zelfs met een 0-urencontract heb je recht om te werken. Zie het antwoord van Geroni. Dat is het recht dat je gebruikt als ze op je uren gaan korten. Blijf gewoon de dagen werken die je al werkte. Staar je niet blind op een eventuele gouden handdruk. Sterker nog: het is voor de winkel waarschijnlijk voordeliger om jou gewoon in dienst te houden totdat jij klaar bent met school en een fulltime job gaat vinden, dan om jou af te kopen (en iemand in te huren die weliswaar goedkoper is, maar wel geld kost). Daarnaast is het ook niet eenvoudig om een bedrag te bepalen. Er bestaat zoiets als de kantonrechtersformule, die zoals Jurrytl schrijft bestaat uit een maand salaris per dienstjaar, maar dit is geen wetgeving, geen recht, en ik betwijfel of deze toepasbaar is op een bijbaan voor scholieren. Maar ik ben geen arbeidsjurist, dus uitsluitsel geven kan ik niet. Aan de andere kant: de kosten die je zou maken door het raadplegen van zo'n jurist is waarschijnlijk hoger dan de uitkering. Dan maar lid worden van de vakbond... Tot slot: ik krijg in jouw manier van schrijven een beetje het idee dat je er zelf niet meer wil werken. Als je die houding ook op je werk hebt dan lok je het natuurlijk ook wel een beetje uit. Relax, blijf werken, geniet ervan want over een paar jaar ga je dag in dag uit naar je werk en verlang je naar de vrijheid van je bijbaantje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste alinea klinkt toch wel duf hoor, heb je vervelend werk nielx?

Het beste antwoord

Allereerst: je kan niet zomaar onslagen worden. Omdat je al zo lang bij de winkel werkt is je contract inmiddels een 'vast' contract geworden. Maar dat ze je niet zomaar kunnen ontslaan, wil niet zeggen dat ze het je niet lastig kunnen maken.

Helaas is het een al te bekend fenomeen dat oudere vakkenvullers eruit gewerkt worden. Dit gebeurt vaak op een geniepige manier. Heb jij bijvoorbeeld een 0-uren contract, dan word je minder ingeroosterd. Ze proberen met je uren en dagen te schuiven 'omdat het nodig is.'

Het beste wat je kan doen is hard blijven werken. Als er opeens opmerkingen gemaakt worden over je functioneren, sta er dan op dat hiervan rapporten (inclusief jouw visie) van gemaakt worden zodat het vast ligt. Ook kan je overwegen om lid te worden van een vakbond, zoals de FNV. (Zie bron). Mocht het heel vervelend worden, dan kunnen zij je advies geven.

Over een gouden handdruk: dit is in feite een afkoopsom van jouw werkgever om jouw contract te kunnen ontbinden. Deze som geld kan in goed overleg aangeboden worden, maar hij kan ook toegewezen worden door een rechter als je een ontslag aanvecht. Feit is wel dat het geen recht in de zin van een vaste regel is. (De regel is namelijk dat een contract van onbepaalde tijd niet zomaar opgezegd kan worden). Dat betekent dat het ook (vaak) niet iets is wat je zelf bijzonder goed kunt onderhandelen. Ik verwacht ook niet dat ze op deze manier jouw contract zullen proberen af te kopen. Ik verwacht eerder pesterijen zoals ik hierboven noemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over dat vaste contract is niet waar. Sinds vorig jaar hebben supermarkten de kans gekregen over 4x een contract te mogen verlengen.
4x 1 jaar contract, dus dat klopt dat die nu zou af lopen.
En die hoeven ze niet te verlengen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, excuses! Ik vergat de jeugdregel. Het geldt overigens alleen voor mensen jonger dan 27 jaar (en niet alleen in de supermarkt). Het hoeft nog niet zo te zijn dat hij nu geen vast contract heeft. Als de contracten dus een kortere periode dan een jaar hebben gehad, dan kom je wel aan dat 5e contract. Als er nooit echt een nieuw contract afgegeven is dan betekent het impliciet dat je contract met eenzelfde periode verlengd is, tenzij er in het contract afgesproken wordt dat deze omgezet wordt in een van onbepaalde tijd.

Andere antwoorden (7)

Ja, in principe een maand salaris per gewerkt dienstjaar indien men je wil ontslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo zou je recht hebben op een gouden handdruk? Je werkt er pas 4 à 5 jaar als vakkenvuller (parttime, neem ik aan?).
Het antwoord is dus: nee, daar heb je geen recht op. Je bent gewoon te duur en dus moet je uitkijken naar een andere bijbaan als je wordt ontslagen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het klopt (zie ander antwoord) dat men een goede reden moet hebben om je te ontslaan, maar te duur zullen ze niet zo gauw zeggen. Er is altijd wel iets anders te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor contract heb je?
Een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Bij onbepaalde tijd moeten ze een ontslagvergunning aanvragen.

Bij bepaalde tijd hoeven ze simpelweg je contract niet te verlengen. Ze hoeven je zelfs niet op voorhand te vertellen. Let wel: als je werkt nadat je contract is afgelopen dan geldt dat als contractverlenging.

0-uren contract voor onbepaalde tijd? Ook dan heb je rechten! Je werkgever is verplicht je werk te geven of je te betalen, gekeken naar het gemiddelde dat je hebt gewerkt over de afgelopen 3 maanden.

Verder is het de vraag of je inmiddels niet veel leuker en beter betaald werk kan vinden nu je 18 bent geworden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar gepest wordt, dan moet je op zoek naar een andere baan, wil je daar blijven, dan zou ik een open sollicitatie doen naar een hogere functie, achter de kassa bijvoorbeeld, als je dit wilt, dan moet je in die brief schrijven dat je er al jaren met veel plezier werkt en door op die andere functie te solliciteren, nog meer betrokken wilt raken binnen dat bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze je ontslaan met reden dan krijg je natuurlijk geen vergoeding.als je ontslaan zonder reden mag je ze aanklagen.en een (grote) vergoeding eisen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
That's the best aesnwr of all time! JMHO