Wat is het beste bij de eventuele afhandeling van deze erfenis? Zie toelichting.

En vriend van mij is terminaal en zal binnenkort overlijden. Hij heeft samen met zijn nieuwe vrouw een huis, wat niet op haar, maar op zijn naam staat, bij testament is geregeld dat zij bij zijn overlijden het vruchtgebruik van het huis krijgt tot haar overlijden en de kinderen dan het huis erven. Zij krijgt dan uiteraard ook alle lasten van de hypotheek die nog op het huis zit(ongeveer 50.000). Maar als hij overlijdt zullen de kinderen volgens de nieuwe wet alvast successierechten moeten betalen. Ze zijn allebei nog jong, halverwege de 20 en studeren nog. Dat zal dus een enorme last voor ze worden, die ze eigenlijk niet kunnen dragen.
Hij heeft geen spaargeld of ander geld over wil nu vooraf de hypotheek verhogen zodat hij de kinderen dat geld kan betalen voor zijn sterven en hij zijn tweede vrouw wat financiële ruimte kan geven, wat zei zal na zijn overlijden weer moeten gaan werken om in haar onderhoud te voorzien en alle lasten te betalen. Maarja, bij het verhogen van de hypotheek, zal ze ook weer meer lasten moeten gaan betalen, dus beetje lastige ingewikkelde situatie,afgezien van al het verdriet om deze waardeloze ontwikkeling.
Is dit beste regeling of zijn er nog andere opties, graag jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het zeker, gezien de tekst van de vraag en een tweede huweklijk, dat ze in gemeenschap van goederen zijn gehuwd?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
welke bank verhoogt je hypotheek als je terminaal bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er geen overlijdensrisico verzekering bij de hypotheek? Of een levens verzekering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisLeClerc: m.i. als er genoeg overwaarde is en de terugbetalingscapaciteit voldoende is.
Nelly3: dan was er geen groot probleem
ItisILeClerc
12 jaar geleden
hoe groot schat je dat de terugbetalingscapaciteit is van iemand die terminaal is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn de feiten? het is nog niet duidelijk in de vraagstelling of er gehuwd is in algehele gemeenschap van goederen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet gehuwd in gemeenschap van goederen maar met huwelijkse voorwaarden omdat er schulden zijn uit het vorige huwelijk van de vrouw.
Mijn vriend was bang dat als hij met haar zou huwen in gemeenschap van goederen de schuldeisers beslag zouden kunnen leggen op zijn huis of banksaldo.
Zei heeft een betalingsregeling voor alle schulden en hij is eigenaar van het pand. Het pand is 3 ton waard, er zit een hypotheek op van 50.000 euro.
Wat hij zich ook afvraag wanneer bij overlijden hij een een kleine schuld heeft bij de bank, de kinderen daar dan voor verantwoordelijk zijn of hij deze afwikkeling gewoon kan doorgeven aan zijn vrouw.
Bij testament is vast gelegd dat zij het vruchtgebruik heeft van het huis, maar ook de vaste lasten op zich neemt.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Als de kinderen de erven zijn, zijn zij verantwoordelijk, tenzij onder vaste lasten ook de hypotheekrente wordt verstaan.
Indien niet, kan de vrouw natuurlijk altijd besluiten om deze voor de eigenaars (de kinderen) te betalen of voor te schieten.
Bij 4% is de rente immers maar €170/m bruto. Als zij gaat werken, betaalt de belastingbetaler daar zo'n €50 aan mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het vruchtgebruik (van het huis) komt de rente ten laste van haar.
Ik vind echter dat GV niet een goede plaats is om zo'n speciaal geval en deze specialistische materie te behandelen. Ook omdat wij niet alles weten en bovendien ook niet de specialistische kennis hebben om alles door te doorzien en door te rekenen. (zoals de gevolgen en effecten van de omvang en soort schulden en verdiencapaciteit van de vrouw.
Ga gauw naar een deskundige. Dat geeft ook hopelijk minder onzekerheid en meer rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis in de probleemstelling de inkomstenkant van de echtgenote bijvoorbeeld uit nabestaandenpensioenen. (Anw en aanvullend)

Antwoorden (4)

Zijn vrouw zal de successie rechten moeten betalen voor de kinderen. Maar over hoeveel geld hebben we het dat ze gaan erven. Zijn vrouw heeft zo en zo de helft van het vermogen plus een kindsdeel. Dus hoeveel kinderen zijn er en wat wordt hun deel. Kijk eens op deze site en je kunt het uitrekenen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De veronderstelling dat zijn vrouw de helft van het vermogen erft is onjuist gebleken. De twee kinderen erven. Helaas dateren de jongste gegevens op de site erfwijzer uit 2009 en betreffen successierechten. Successierecht bestaan niet meer. Nu is er erfbelasting met andere indeling/tarieven. Voor de verkrijging per kind van het huis van € 125000 = 50% van (300.000-50.000) is in 2011 de erfbelasting per kind uitgaande van een veronderstelde leeftijd van de vruchtgebruikster tussen 50-54 jaar (slechts) € 1.588. De belaste verkrijging van 28% van € 125.000 is na vrijstelling € 15.886, waarvan 10%.
ronron1212
12 jaar geleden
Door de Hoge Raad is bepaald dat de verzorgingsgedachte die uit de langstlevende testamenten blijkt, voor gaat op het recht van de kinderen op hun legitieme portie. Ondanks dat de kinderen een recht op een deel van hun erfdeel hebben moeten zij wachten tot het overlijden van de langstlevende. Hierdoor wordt voorkomen dat de langstlevende in problemen komt als de kinderen hun erfdeel zouden kunnen opeisen. Deze langstlevende testamenten komen globaal in twee vormen voor: een vruchtgebruik testament en een ouderlijke boedelverdeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen langstlevende testament.
Het is een erg ingewikkelde kwestie. Op het eerste gezicht lijkt me dit best wel een goed oplossing. Je hebt gelijk dat zijn vrouw daardoor weer hogere lasten zal krijgen. Die vallen misschien wel mee omdat de verhoging van de hypotheek niet zo heel erg hoog hoeft te zijn.

Iets anders is, ik begrijp dat zijn vrouw nu geen werk heeft, of ze er in zal slagen om op korte termijn een baan te vinden want als dat niet (snel) lukt dan kunnen die lasten voor de 2e hypotheek wel eens te zwaar blijken te zijn.

Het lijkt mij het beste om snel een afspraak te maken met een notaris. Goed vragen of er kosten aan zo'n adviesgesprek verbonden zijn want er zijn zeker notarissen te vinden die dit gratis doen. De notaris kan misschien (waarschijnlijk) wel een oplossing aan de hand doen om een nieuw testament te maken waardoor het successierecht nog niet betaald hoeven te worden.

Ik neem aan dat het kinderen uit het eerste huwelijk betreffen ?
Niet te lang wachten.

En heel veel sterkte met alles
Zie ook de sites:
www.nalaten.nl
www.notaris.nl
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed advies. Ook m.b.t. vragen vankosten vann notarieeladvies. Die zijn vaak gratis MITS er een akte (testament) uit voortvloeit. Bedenk ook dat de kosten van de verhoging van de hypotheek en de rente fiscaal niet aftrekbaar zullen zijn.
Bij een tweede huwelijk worden vaak huwelijksvoorwaarden gemaakt, waardoor de gezamenlijke vermogens bij huwelijk niet worden samengevoegd. (Ter bescherming van de rechten van de kinderen).
Te overwegen is om in dat geval en in dit geval de huwelijksvoorwaarden op te heffen. Is een afweging met maatwerk. Een fiscaal juridische afweging.
Neem ter oriëntatie contact op met de notaristelefoon en maak z.s.m. een afspraak met een niet al te dure notaris.

Toegevoegd na 14 uur:
Ik vind echter dat GV niet een goede plaats is om zo’n speciaal geval en deze specialistische materie te behandelen. Ook omdat wij niet alles weten en bovendien ook niet de specialistische kennis hebben om alles door te doorzien en door te rekenen. (zoals de gevolgen en effecten van de omvang en soort schulden en verdiencapaciteit van de vrouw.
Ga gauw naar een deskundige. Dat geeft ook hopelijk minder onzekerheid en meer rust.

Toegevoegd na 1 dag:
De twee kinderen erven.

Voor de verkrijging per kind van het huis van € 125000 = 50% van (300.000-50.000) is in 2011 de erfbelasting per kind uitgaande van een veronderstelde leeftijd van de vruchtgebruikster tussen 50-54 jaar (slechts) € 1.588.

De belaste verkrijging van 28% van € 125.000 is na vrijstelling € 15.886, waarvan 10%.
28% komt door de aftrek van het vruchtgebruik van 12 x 6%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze oplossing kan handig zijn. Echter, men moet niet vergeten dat de rente over de nieuwe lening niet aftrekbaar is in de aangifte inkomstenbelasting.

Het lijkt mij het verstandigst, om met deze situatie naar een financiëel adviseur te gaan. Financieel adviseurs kunnen een passende oplossing uitzoeken en bespreken. Of overleg het met andere instanties, zoals de Belastingdienst, of een bank.

Overigens ben ik het met de vorige spreker (hajete) eens, dat dit niet de juiste plek is om deze zeer specifieke situatie te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ De niet aftrekbaarheid van kosten en rente m.b.t. verhoging hypotheek zijn echter eerder aangekaart bij deze vraagstelling