In hoeverre is een advies bureau aansprakelijke voor een onjuist advies wat ze uitbrengen. Kunnen wij de schade op hen verhalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt er maar aan. Een architectenbureau mag je op vertrouwen dat het officiële advies wat zij uitbrengen, goed is daar zij inzage in de woning hebben en verstand van zaken. Je neemt ze ook in de arm om aanpassingen aan je woning of bedrijfspand te doen.

Je zult het moeten hard maken dmv een contrexpertise, waaruit blijkt dat het buro nalatig of verwijtbaar is geweest.

Iedere zaak is anders, een standaard antwoord is niet te geven. Grosso modo zou je hier met 'nee'op moeten antwoorden. Het is maar advies.

Om beter te kunnen zeggen hoe of wat, is het handig als je wat meer info geeft, de situatie uitlegt. De jurofoon is anders sowieso een goede hulpinstantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Hen345;

Dat hangt af van de afspraken met het adviesburo en wat er in hun algemene of leveringsvoorwaarden staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent vrij om een advies ja dan nee op te volgen. Bovendien zullen ze in gevallen dat het negatief uitpakt, zich d.m.v algemene voorwaarden wel ingedekt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vermeld dermate weinig dat hier geen eenduidig antwoord voor bestaat.
Voorbeelden (artsen geven feitelijk ook adviezen met hun medicijn voorschrijven):
Een arts geeft advies medicijn x te gebruiken. De arts weet of kon weten dat je ook medicijn Y gebruikt wat niet samen kan met X.
De arts is nu aansprakelijk voor de gevolgen. Evt. de apotheker ook want ook die weet wat je slikt.

Een andere arts schrijft op basis van de klachten die je meld op het spreekuur een medicijn voor. Achteraf blijkt het voor de aandoening het verkeerde medicijn met negatieve gevolgen.
Echter, bij je gesprek met de arts ben je niet volledig geweest in het vermelden van de klachten en symptomen.
Als gevolg daarvan was het advies derhalve verkeerd.
De arts is nu niet aansprakelijk