Verloopt een rekening?

Heeft een rekening verjaringstermijn?
Ik heb een rekening ontvangen. Deze rekening is van Q4-2010.
Deze rekening is niet correct. Ik heb dit aangegeven bij het bedrijf dat mij die rekening stuurt. Die heeft een correctie op die rekening gestuurd. Helaas was deze correctie ook niet correct. We zitten nu in Q3-2011.
Ik heb nog steeds geen juiste rekening ontvangen. Ik heb 2010 al afgesloten.
Verloopt de rekening of blijft deze altijd geldig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De antwoorden hierboven hebben allemaal een beetje de klok horen luiden, maar voor het volledige plaatje:

De standaard verjaringstermijn voor overeenkomsten is 5 jaar. Voor een consumentenkoop geldt een verjaring van 2 jaar. Het lijkt (uit je vraag) dat het om een zakelijke overeenkomst of koop gaat. Dus we houden de 5 jaar aan.

De verjaring wordt gestuit als je correspondentie over de rekening hebt: je krijgt een herinnering, een aanmaning, of jouw schuldeiser laat je op een of andere manier weten dat hij de vordering nog steeds op wil eisen (in principe geldt wel: de eiser bewijst dus telefonische herinneringen hebben weinig bewijswaarde). Dan gaat de teller van vijf jaar weer opnieuw lopen vanaf de dag die volgt op het moment dat je het bericht ontvangt.

Dan over de boekhoudkundige aanpak: in principe heb je het verkeerd aangepakt. Je had de factuur gewoon moeten boeken en verrekenen bij je jaarafsluiting, alsmede ook de BTW moeten terugvragen. Nu hoef je bij een controle niet bang te zijn voor een grote boete, want in feite is dit alleen in je eigen nadeel. Maar helemaal correct is dit niet. Je mag namelijk je omzetbelasting niet doorschuiven. Je kan dus overwegen om een suppletie omzetbelasting over 2010 in te dienen. Waarschijnlijk maakt het voor je winst- en verliesrekening niet uit: als je de factuur niet betaald hebt is het een balanspost en verandert je aangifte inkomstenbelasting dus niet (bij een VOF of een eenmanszaak). Als je een boekhouder hebt, overleg even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ervan uitgaand dat de vordering legitiem is dan kan het bedrijf je nog steeds door een correcte factuur te sturen het (juiste) bedrag opeisen.
Je zegt dat je 2010 al hebt afgesloten, je zal het dan dus ook niet in dat jaar in de boeken hebben opgenomen omdat je het toen niet betaald hebt.
Je boekt het gewoon in het jaar dat je de rekening (eindelijk) betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij kan wel kwijtgescholden worden bij bijvoorbeeld overlijden, je betaald gewoon wat naar jouw mening betaald moet worden, dan heb je je goede wil getoond en sta je ook sterker als ze een deurwaarder op je af sturen.

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry, ik schijn er volledig naast te zitten, een rekening kan echter wel kwijtgescholden worden, dat heb ik zelf ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat een rekening niet verloopt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat als je 5 jaar niets meer verneemt,het daarna niet meer gevorderd kan worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechte reactie. Ook bij overlijden moet de rekening betaald worden.
Ja, een rekening heeft een verjaringstermijn. Afhankelijk waar de rekening voor is is de verjaringstermijn tussen de 2 en 30 jaar.
Heb je als consument iets gekocht dan is de verjaringstermijn 2 jaar.
Heb je een factuur gekregen n.a.v. een contract dat je hebt (of had) dan is de verjaringstermijn 5 jaar.
De algemene verjaringstermijn is 20 jaar.
Verjaringstermijn vanwege milieuschade is (vanwege de ernst van milieuschade) 30 jaar.

Als ik je vraag goed interpreteer gaat het om een contractuele factuur, de verjaringstermijn zou dan 5 jaar zijn. En de rekening zul je moeten betalen.

Zie bron voor meer info en de verjaringstermijnen + uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, sorry je hebt gelijk.
Het antwoord is dus, ja een rekening verloopt op den duur wel, maar de datum gaat ook pas in na de laatste correctie, en dus niet na de originele factuurdatum. Als het goed is heb jij bij het afsluiten van 2010 deze post opgenomen als overlopende post, bijvoorbeeld openstaande crediteuren of nog te ontvangen facturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hebt helijk.
Nee die verjaart niet zo snel. Als je iets gekocht hebt in 2010 en je weet dat je een rekening kan ontvangen daarover dan neem je voor het sluiten van je boeken een nog te betalen post op in je boekhouding. Zo hoort dat. Nu moet je nagekomen posten boeken in een boekjaar waarin de kosten niet gevallen zijn. Maar je moet wel gewoon betalen. De btw heb je ook niet geboekt in het afgelopen jaar.
ronron1212