Kan je kredietruimte (rood staan) vergroot worden bij de bank wanneer je een bkr notering hebt met negatieve codering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet.
paulus811
12 jaar geleden
Ja roland, daar heeft dolfijn iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval gaat het om de Rabobank

Antwoorden (5)

Nee, dit kan niet.

De BKR is juist in het leven geroepen om dit soort mogelijkheden wat aan banden te leggen.

Waarom zou je nog meer krediet willen opbouwen als je reeds een negatieve codering hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de voorwaarden voor een betaallimiet bij de ING (rood staan) staat dat de bank bkr informatie KAN opvragen. Het is dus niet per definitie zo dat de bank dat ook altijd zal doen.

Het hangt een beetje van je huidige limiet, je bank, je inkomsten en je 'rood staan' gedrag in het verleden af of de verhoging van de limiet wordt toegestaan.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De BKR toetsing is bij elke bank streng ook bij de ING
paulus811
12 jaar geleden
Ja maar streng wil niet zeggen dat altijd op bkr wordt getoetst. Ik schrijf ook niet dat het een gelopen race is toch (?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bank heeft ook zijn verantwoordelijkheid tegenover de klant. Daarom is de BKR, mocht iemand nog dieper in de schulden raken, is de bank ook medeverantwoordelijk. (- notering is niet van mij)
paulus811
12 jaar geleden
Maar dat is toch helemaal de vraag niet? Het enige wat gevraagd wordt is of het kan. Dat het wellicht onverstandig is om te doen en dat de bank een verantwoordelijkheid heeft is allemaal waar natuurlijk, maar de vraag is niet of het slim is om het krediet op te rekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke lening wordt geregistreerd bij BKR, op zich is dit niet zo een probleem. Maar de vraagsteller zegt dat er een negatieve codering is. Dit betekend dat er niet aan de aflossingvoorwaarden is voldaan. Dit heeft consequenties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De situatie is dus zo: wil een hypotheek aanvragen. Ben bang voor negatieve bkr notering. Wel is er de afgelopen week een krediet verleend door de bank. Dus kan ik hieruit opmaken dat de bkr notering niet negatief gecodeerd is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kun je zo stellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij durft iemand niet toe te geven dat ze onterecht -1 heeft gegeven.
Want paulus heeft gewoon gelijk. De bank is niet verplicht het te checken, dus het zou kunnen (ookal is dat ook voor de bank zelf niet slim) dat ze zonder de BKR te checken een lening verstrekken.
+1.01 om te compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de BKR staat vooral genoteerd welke schulden je hebt staan, niet hoe slecht je betaalt. Stel, je hebt een schuld van 25.000 euro en je wilt een hypotheek van 200.000. Dan wordt er van alles berekend (Inkomens-Lasten toets) om te kijken hoeveel je hypotheek maximaal kan zijn ( < 175.000) Dus een BKR notering heeft gevolgen voor de hoogte van hypotheek. Je kan dus minder lenen dan als je geen BKR notering had. Trouwens, bij hypotheken wordt altijd BKR gecheckt.
Nee met een negatieve BKR notering kun je bij een bank niet meer krediet opnemen. Dit is ter bescherming dat je nog verder in de schulden raakt. Uiteraard zullen er ondernemingen zijn die toch een krediet verstrekken met een zeer hoge rente percentage.

Geld lenen kost geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Jouw antwoord is te stellig en vertaal ik als 'het kan nooit' en dat is dus niet zo. Lees het antwoord van Jet hieronder, de tekst is direct van de ING site gekopieerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het weten, want ik werk bij de ING
paulus811
12 jaar geleden
Dan zou ik je baas maar eens bellen morgen om te vragen of ie z'n eigen voorwaarden duidelijker wil vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het antwoord al toegelicht bij jouw antwoord.
Ja dat kan, als je inkomen maar groot genoeg is. Als jij 10.000 per maand verdient kun je meer rood staan als met 1.000 bijvoorbeeld postbank:

Inkomsten en limiet
Minimale maandelijkse inkomsten Limiet
€ 500 € 500
€ 1.000 € 1.000
€ 1.500 € 1.500
€ 2.000 € 2.000
€ 2.500 € 2.500
€ 3.000 € 3.000
€ 3.500 € 3.500
€ 4.000 € 4.000
€ 4.500 € 4.500
€ 5.000 € 5.000
Voorwaarden Kwartaallimiet
Uw aanvraag voor de Kwartaallimiet kan leiden tot toetsing bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)
U moet 18 jaar of ouder zijn
Als u gebruik maakt van de Kwartaallimiet, moet u ervoor zorgen dat u minstens een werkdag per 3 maanden een positief saldo heeft op uw Betaalrekening

Wel een waarschuwing: zo los je je probleem niet op, maar stop je het ene gat met het andere. Als je structureel geld te kort hebt moet je een andere oplossing zoeken, anders heb je, in dit geval na 3 maanden, een groter probleem. rood staan is in mijn ogen alleen voor nood.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja en er staat duidelijk kan getoetst worden, ze kijken echt naar je verleden en als jij een bestaande klant bent hebben ze die gegevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe niet. Maar als je met een goed verhaal kan komen waarom je die notering hebt en waarom je het wel zou moeten kunnen betalen, heb je een kansje dat ze het wel aanpassen.

Overigens, een bank zal bijna altijd een BKR toets doen bij kredieten. Dus de kans dat ze niet controleren is vrij klein.