Heb ik recht op huurtoeslag?

24 juli word ik 18. Ik ga 1 september studeren in Leiden en zal daar in een huurwoning gaan wonen. Dat kost me 215 euro per maand.

Ik heb geen baan (wel vakantie/bij-baantjes) en mijn ouders betalen me niets.

Heb ik recht op huurtoeslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, voor huurtoeslag moet je 23 zijn en een eigen voordeur hebben. Jij gaat op kamers denk ik? Je kunt wel uitwonende studiebeurs aanvragen als student bij DUO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet waar! Zie mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huurwoning; niet op kamers dus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kamer is een huurwoning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, voor kamerhuur gelden andere regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kamer is geen zelfstandige woning voor huurtoeslag want een kamer heeft in de regel o.m. geen eigen keuken en toilet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien huur je een studentenkamer vaak particulier en niet van de sociale woningbouw.
Er zitten voorwaarden aan, maar je kunt recht hebben:

Gekopieerd van http://www.toeslagen.nl/veelgesteldevragen/veelgesteldevragen-12.html#P59_6657

Uw situatie
U bent 18 jaar of ouder, of u bent minderjarig en getrouwd.
U en uw eventuele medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of hebben een geldige verblijfsvergunning.
Iedereen die bij u woont, is op uw adres ingeschreven bij de gemeente.
Uw woning heeft een eigen voordeur, een eigen toilet en keuken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn ook voorwaarden aan de huurprijs:

Jonger dan 23 jaar, dan mag de huur niet hoger zijn €361,66. Maar het moet dus wel echt een appartement/huis zijn, niet een kamer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus van wat ik uit je toelichting kan halen, zou je recht hebben op huurtoeslag, maar je moet wel aan alle voorwaarden voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap inderdaad ook niet waar Mince die 23 vandaan haalt.
Maargoed, evenwel maakt het voor de vraagsteller niet uit. No way dat hij als 18 jarige student gaat wonen in een woning met eigen voordeur, eigen toilet, en eigen keuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, inderdaad, daar is de prijs gewoon veel te mooi voor. 215 euro voor een appartement! Wauw... Dat zou wat zijn...Wil ik ook wel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J0ve, waarom niet? Ik woon sinds mijn 19e in een appartement met eigen voordeur, toilet en keuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nu idd dat mijn antwoord gedeeltelijk niet klopt, maar ik weet nog dat ik op mijn 20 huursubsidie aanvroeg maar te jong was, vandaar!
Dat hangt van verschillende zaken af:

Uw situatie
• U bent 18 jaar of ouder, of u bent minderjarig en getrouwd.
• U en uw eventuele medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of hebben een geldige verblijfsvergunning.
• Iedereen die bij u woont, is op uw adres ingeschreven bij de gemeente.
• Uw woning heeft een eigen voordeur, een eigen toilet en keuken.

Uw huur
• U bent jonger dan 65.
Uw huur moet niet lager zijn dan € 212,24 en niet hoger dan € 652,52. Als u jonger bent dan 23 jaar, dan mag de huur niet hoger zijn € 361,66.

Uw inkomen
• U bent jonger dan 65 jaar: als u alleen woont, mag uw inkomen maximaal € 21.625 zijn. Hebt u medebewoners, dan mag uw gezamenlijke inkomen maximaal € 29.350 zijn.

Uw vermogen
• U bent jonger dan 65 jaar: uw vermogen mag maximaal € 20.785 zijn.

Als ik alles goed begrepen heb, heb je dus recht op huurtoeslag. Het zal niet veel zijn, omdat je huur redelijk laag is.
En als je op kamers gaat krijg je sowieso géén huurtoeslag.