Openstaande schuld crisislanden een gevaar voor failliet Nederlandse banken?

Ik lees dat de Nederlandse banken voor 109 miljard hebben uitstaan. In Ierland hebben de banken bijna 13 miljard euro openstaan, in Portugal 5 miljard, in Spanje bijna 58 en in Italië 34 miljard.

Ik weet dat banken maar een kleine hoeveelheid van het tegoed in kas houden en de rest uitlenen. Nu heeft de Nederander ongeveer 291 miljard (volgens de cijfers van 31-12-2010) gespaard. Wat zou bv het falliet van Spanje voor deze banken betekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Als een land failliet gaat kan het zijn schuld niet terugbetalen aan de banken, als klanten dan hun eigen geld op nemen houdt de bank uiteindelijk zelf geen geld meer over waardoor die ook omvallen waardoor er misschien weer een crisis ontstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Spanje failliet gaat, is de chaos compleet. Banken vallen dan echt om, en er zal waarschijnlijk nog veel meer gebeuren. Je moet dan echt aan dingen gaan denken, als afschaffing van de Euro, weg met de EU, een run op de banken, pensioenfondsen in de problemen, de gulden weer terug, en een jarenlange economische recessie.

Maar de kans dat Spanje failliet gaat is heel klein. Niet voor niets pompen we zoveel geld in Griekenland vanwege de mogelijke "besmetting". M.a.w. Spanje gaat niet zomaar failliet, want in dat geval zijn er andere landen eerder aan de beurt. Griekenland, Portugal en Ierland. Als Spanje failliet gaat, zal dat alleen maar het gevolg zijn van het faillissement van Griekenland.

Hoewel het allemaal bijna waanzin wordt, zullen de EU landen steeds geld in Griekenland blijven pompen, net zolang totdat daar de zaken een beetje op orde zijn. Allemaal om te voorkomen, dat het ooit zover komt, dat Spanje ook failliet gaat, en er een sneeuwbaleffect optreedt, waarvan niemand de konsekwenties kan overzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is wel degenlijk gevaarlijk voor onze banken. Het wordt een probleem zodra een van de PIIGS (Portugal, Ierland, etc..) landen schulden gaat afstempelen. Dat kan op diverse manieren maar momenteel wordt geroepen 50-70% terugbetalen.

Bij afstempelen kunnen banken welke obligaties hebben in PIIGS dus fluiten naar 50-30% van hun geld in bovengenoemd scenario. Afhankelijk van de exposure (blootstelling) in die landen en de grootte van het eigen vermogen van die bank kan het mogelijk zijn dat een bank omvalt.

Vergeet bovendien niet grote Duitse en (vooral!)Franse banken die een veel grotere exposure hebben in PIIGS, NL banken hebben daar weer exposure in. Een groot samenhangend spinnenweb. Als een Franse bank omvalt............

De cijfers die je boven noemt ken ik verder niet. Wat ik wel weet is dat Italie ook niet onderschat moet worden met meer dan 100% van zijn nationaal inkomen aan schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker en vast een bedreiging! maar zoals steeds zullen ze er alles aan doen om het systeem recht te houden.

Ik heb hier een tijd geleden een eigen artikel over gepubliceerd genaamd " De achilleshiel: Het einde van het monetaire stelsel?".
Ik noem dit ook wel het domino effect. Doordat niet enkel centrale banken geld uitlenen aan landen/regeringen, doen ook de banken, die u kent van op de hoek van de straat, dit!
En eens een land de beslissing neemt om enkel maar een gedeelte van zijn schulden af te betalen kan dit best tot een domino effect leiden.

Lees het artikel op http://bloginfo.educate-yourself.eu/2010/12/de-achilleshiel-het-einde-van-het-monetaire-stelsel/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit probleem is veel groter dan mensen denken!

Het hele financiele systeem staat op instorten, omdat dit systeem is verouderd.
Het werkt niet meer op deze manier en dat zijn we nu aan het ondervinden.
Helaas is ons op school het oude systeem aangeleerd en daarom zitten we nu met deze resultaten.

Nederland zit in een zekere positie omdat wij de EU, Internationale handel, de beurs en de valuta hebben.
Wij zijn het midden van de EU zeg maar, en dat is ook de reden waarom wij mede verantwoordelijk zijn om Landen zoals griekenland te steunen.
Waarneer 1 van deze landen failliet gaan, zullen de omringende landen het ook moeilijker krijgen. Dit kan zo ver gaan dat inderdaad ook Spanje, Ierland, Portugal ook failliet gaan.
Hierdoor komt de Euro nog verder onder druk te staan en zullen er meer banken gana omvallen.
Mocht je denken dat je spaargeld in dit geval veilig is, dan heb je het mis! (denk aan Icesave)
op tv wordt mischien soms gezegd dat het economisch beter gaat, of dat de huizenmarkt weer aantrekt doorde overdrachtsbelasting.....
Dit is gewoon zand in de ogen strooien en het vuur wat hoger aanzetten.
Dit omdat ons hele systeem nu draait op vertrouwen!!!
Als het vertrouwen straks weg is, zakt ook de economie in elkaar, en dat kan betekenen dat we straks te maken gaan krijgen met Hyperinflatie en dat geld straks binnen 1 jaar tijd veel minder waard wordt.

Lees de boeken van Robert Kiyosaki maar eens, en je zult ontdekken dat dit alles al voorspeld is!