Mag een werkgever een werknemer ziekmelden met terugwerkende kracht zónder dat de werknemer dit weet?

Heeft een werkgever het recht om een werknemer ziek te melden met terugwerkende kracht, zónder dat de werknemer hiervan op de hoogte is?

3 weken na ziekmelding via werkgever is dit bekend gemaakt nav een afspraak bij de arbo-arts die thuisgzonden werd.

Werknemer was al eerder langdurig ziek thuis. Was weer 100 % aan het werk. Werkgever heeft besloten om werknemer vanaf 14/6/2011 (nu 07/07/2011) weer 50% ziek te melden zonder overleg met werknemer. Werknemer wist ook niet dat hij ziek gemeld was voor 50% tot gisteren (06/0/2011)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

Ziekmelden heeft verder alleen betrekking op de status maar de werkgever betaald je nog steeds. Als je kort tussen twee periode beter bent en dan weer ziek wordt mag de werkgever dit als doorlopende ziekte zien.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee ,je bent ziek ,of niet! Ben je na je ziekte periode misschien minder productief geweest ? Minder uren omdat je het nog zwaar vond ? Werken en toch ziek kan alleen in overleg met de arbo dienst . Misschien ben je ziek geweest ,en wil je werkgever niet weer de eigen risico periode betalen .of heb je niet goed geluisterd bij het arbo gesprek ,dat bijv de arbo man zei ga het maar proberen voor halve dagen ?of dat je werkgever vind dat je na je ziekte periode nog niet goed presteerde ,(door de ziekte) maar altijd in overleg .succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je na de eerste ziekmelding binnen 28 dagen weer ziek wordt mag deze ziekmelding opgeteld worden bij de vorige. Als de Arboarts de werkgever heeft geadviseerd om iemand toch 50% ziek te houden zal hij daar een reden voor hebben. Blijkbaar acht hij het risico op terugval groot. In overleg met de Arbo-arts en op advies van de arts mag dit.
De werkgever mag dit niet zelf beslissen.
Mijn advies is om de arbo-arts te bellen en te vragen hoe het precies zit, en waarom er voor deze contructie is gekozen.