18 jaar, geen school geen werk. Uitwonend en niet genoeg verdienen.

Ik ben gesopt met school om psychische redenen, heb een aantal gesprekken gehad, nog geen behandeling en nog geen diagnose vanuit 'centrum voor adolescenten psychiatrie. Omdat ik erg depressief ben lukt het me niet om werk te vinden en te behouden. Ook door andere reden vind ik het lastig om elk soort werk te doen. Ik zit niet meer op school dus mijn studiefinanciering stopt ook. Aankomend jaar kan ik geen studie gaan doen omdat die vol zit, dat kan dus pas weer in september 2012! Waar ik enorm van baal!! (opleiding zit maar op 5 plekken in nederland) Ik zou nu dus fulltime moeten werken maar dit trek ik op het moment echt niet, binnen kort hoop ik een diagnose en waarschijnlijk, deeltijd behandeling te krijgen, 3/4x in de week 5uur verschillende soorten therapie en gesprekken. Ik woon op kamers omdat ik thuis niet kan wonen, ik weet echt niet hoe het het allemaal moet gaan bekostigen. Kan iemand mij alsjeblieft verder helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Ik zou als ik jou was flink achter het hulp aanbellen, blijven bellen naar de instanties, dat je psychische hulp zo spoedig mogelijk nodig heb. Verder zou ik als ik jou was ff met de UWV bellen, je situatie uitleggen, kijken of je recht hebt op een uitkering.

http://www.uwv.nl/particulieren/ziek-of-zwanger/ik-ben-ziek/index.aspx

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt op dit moment geen andere optie dan bij iemand anders gratis in te gaan. Je hebt geen recht op een financieel vangnet van de staat omdat je zelf niet fulltime hebt.gewerkt. En velen met jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit eigen ervaring weet ik dat je er zelf hard acheraan moet bellen om dingen te regelen, anders kom je er nooit bovenop.
Ik weet niet waar je woont maar ik heb veel baat gehad bij een psychiater in Zaltbommel, "Het Maartenshuis"
Of je kan het ook eens proberen in een rustoord om even een aantal weken te soulsearchen en kijken wat er allemaal aan de hand is.
Ik ben zelf naar "De Herberg"in Oosterbeek gegaan en echt ontzettend lekker om daar uit te rusten van de dagelijkse rompslomp, in Oosterbeek is wel Christelijke insteek maar je kan er ook als niet gelovige komen.
Kan ik je zeker aanraden, maar ga er zelf achter aan, je moet ook zelf hard er achteraan gaan of laat iemand zoals je partner of ouders ook helpen als je dit zelf niet helemaal kunt.
Want als je wacht tot het wel weer vanzelf goed komt kan je lang wachten want die dag komt niet, je moet er zelf echt actief mee bezig zijn.
Ik spreek uit ervaring ik zit nu ongeveer jaar thuis met burn-out en depressie en heb ook zelfmoord gedachten gehad, maar het komt allemaal goed ookal is de weg er na toe erg hobbelig.
Overleg ook met huisarts of psychiater voor evt medicijnen ik kan momenteel niet zonder, ik heb veel baat bij Venlafaxine .
En je kan ook contact opnemen met mij als je een luisterend "oor" via mail wil hebben.
En wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen ookal is je levensovertuiging er nu niet naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan altijd een andere opleiding gaan doen, zeker als het een beetje in dezelfde richting is, maar ook iets totaal anders kan. Teveel kennis bestaat niet en je hebt tenminste studiefinanciering.
Stel je doet een jaar economie en later iets met kleding en je begint daarin voor jezelf dan is het heel handig dat je al iets extra's over "geld dingen" weet.
Een nadeel is misschien dat je dan jaren studiefinanciering gebruikt die je later dan niet meer krijgt.
Ook heb je dan klasgenoten, niks erger dan depressief thuiszitten.

Het ligt er een beetje aan waar je woont, maar meestal is er voor 200,- wel een kleine kamer te vinden.
Als je verder dan heel zuinig doet kan je in totaal voor 400.- rondkomen. (dit kan maar is wel heeel krap)

Doordat het minimumjeugdloon zo laag is, zal je dan nog bijna 100 uur moeten werken. Hopelijk wordt je snel 19, dat scheelt.
Ook voor werken geldt, dat dat beter is dan thuiszitten. (hoewel ik niet precies weet hoe het met je is)

Is er iets waar je goed in bent of wat je leuk vindt? Ik las in je andere vragen iets over kleding maken. Misschien kan je daarmee geld verdienen.
Of bijvoorbeeld gordijnen. (geen idee of dat moeilijk is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een andere studie volgen wil ik liever niet en kan ook niet. Over 2maanden begin ik als het goed is met een deeltijd behandeling, 3a4 maal in de week een behandeling van 5u per dag. Dit is dus niet te doen met school, en klasgenoten, ik ben niet zo iemand die 'blij' is met klasgenoten, ik zit liever in mn eentje. Ik woon met 5 huisgenoten en dat is voor mij vaak al heel erg druk. Op dit moment betaal ik 300euro huur, daar moeten nog zorg verzekering, telefoon, en natuurlijk boodschappen vanaf, met het minimum jeugdloon van rond de 580euro is dit maar lastig om rond van te komen. Kleding maken lijkt me erg leuk, ik wil(de) ook een cursus volgen maar daar is het geld niet voor. Ik ga morgen maar eens langs het 'inwoners loket' van de gemeente misschien kunnen ze me daar verder helpen. Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijstand, werkleeraanbod voor jongeren
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=901826
Niet het antwoord wat je zoekt, maar ik zou er wel langsgaan om het in gang te zetten. (sorry, weer eentje op je lijstje om langs te gaan) Vergeet je zorgtoeslag niet. En voor http://www.voedselbankennederland.nl/
kom je ook in aanmerking, misschien kan je dan net genoeg besparen voor de cursus. succes